21-فروردين-1398, 12:49
(21-فروردين-1398, 12:24)سید محسن حائری نوشته: درست است که مثالهایی که زدید کاملا عرفی و رایج هستند، اما معلوم نیست که حقیقت این مثالهای عرفی همان چیزی باشد که شما توضیح میدهید. بلکه چه بسا این مثالها را میتوان با آن توجیه شماره ۱ که در ابتدای بحث مطرح کردید توضیح داد.اولا به نظر می رسد این که فرمودید با توضیح اول هم می توان این مثالها را توضیح داد بخاطر این است که در الفاظ کلام بنده مانده اید و الا طبق توضیحی که از مقصودم بیان کردم خنک بودن آب یک مطلوب مستقل در ظرف آب نوشیدن نیست بلکه تکمیل کننده رفع تشنگی است و این دو روحا با هم تفاوت دارند حال اسمش را هر چه می خواهید بگذارید .
در حقیقت خنک بودن آب، مطلوبی است که در ظرف مطلوبیت اصل آب میباشد. و همچنین مثالهای دیگر.
خصوصا با توجه به مبنای آخوند (که فکر میکنم مبنای حضرت استاد نیز در این جهت همینگونه است) تفاوتی بین وجوب و اراده و مطلوب مولی نیست. لذا نمیتوانید بفرمایید که در جایی دو مطلوب وجود دارد، اما یک واجب بیشتر نیست! لا جرم باید بپذیرید که با وجود دو مطلوب، قهرا دو واجب موجود است. حال هر طور که میخواهید این دو واجب را تحلیل و ارائه دهید.
ثانیا استاد که می فرمایند مطلوب و اراده و وجوب و ... یکی است اگر به مجموع کلماتشان واقف باشید مرادشان هر چیزی که لفظ مطلوب یا اراده بر آن صادق باشد نیست بلکه ممکن است دو ملاک و مصلحت وجود داشته باشد در طول همدیگر (تعدد مطلوب) ولی اراده فعلی و تنجیزی به این معنا که در صدد تحصیلش بر اید یکی باشد یعنی مراد از تعدد مطلوب همان تعدد مصلحت و ملاک باشد که ملازمه با تعدد تحریک و در صدد تحصیل بر آمدن ندارد یعنی وقتی مولا می گوید آب خنک در صدد تحصیل آب خنک بر آمده ولو ملاکی که از این شیء واحد تأمین میشود دو ملاک و مصلحت است.
اگر مراد از دو عقاب این است که بین کسی که اصلا آب نمی آورد و کسی که آب خنک نمی آورد در عقاب فرق است و مثلا اولی عقابش شدیدتر است یا عقاب مازادی دارد برحاتی قابل التزام است چون او دو ملاک و غرض را از مولا تفویت کرده است .
حال خیلی سر الفاظ بحث ندارم که یک واجب است یا دو واجب خلاصه در صدد تحصیل یک چیز بر آمده و حقل حکم به لزوم آمتثال همان یک چیز دارد و غرض از این یک چیز تأمین دو ملاک است حال می خواهید بگوئید یک واجب می خواهید بگویید دو واجب و تا جایی که بنده می دانم این بیان با مبانی استاد هیچ منافاتی ندارد .