امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
عدم مانعیت سیاق از انعقاد اطلاق
#2
اصل فرمایش ایشان مبنی بر عدم اخلال سیاق در اطلاق وجیه و مورد پذیرش است.
اما فکر می‌کنم مثال «لا یحل دم مسلم و لا ماله...» را نباید مصداقی از این بحث دانست. چرا که این گونه نیست که اطلاق «لا یحل» شامل حرمت وضعی و تکلیفی گردد. چرا که این دو حرمت، مشترک لفظی هستند، نه معنوی («لا یحل» وضعی، به معنای «لا یصح» می‌باشد و روشن است که تعبیر حرمت، جامع بین عدم صحت و عدم جواز نمی‌باشد!).
لذا معنای «لا یحل» یکی از این دو بیشتر نمی‌تواند باشد و در غیر این صورت استعمال لفظ در اکثر از معنا پیش می‌آید (که اگر قائل به عدم امکان «استعمال لفظ در اکثر از معنا» هم نباشیم، لا اقل خلاف ظاهر است و استبعاد شدید دارد، و با اطلاق نمی‌توان پذیرفتش!)
در نهایت، از آنجایی که «عدم صحت» در مورد «لا یحل دم مسلم» معنا ندارد، لذا معنای «لا یحل» نمی‌تواند چیزی جز «عدم جواز تکلیفی» باشد.
بله، بحث دیگری در اینجا وجود دارد و آن هم این است که آیا نهی از معامله موجب فساد آن می‌گردد یا خیر؟ و در صورتی که نهی از معامله را موجب فساد بدانیم، با این نهی تکلیفی از مال مسلم، می‌توان به عدم صحت آن نیز پی برد. و البته این بحث، دیگر ارتباطی به بحث «عدم مانعیت سیاق از اطلاق» ندارد.
پاسخ


پیام‌های این موضوع
RE: عدم مانعیت سیاق از انعقاد اطلاق - توسط سید محسن حائری - 22-آذر-1398, 14:24

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نکته علمی:  قابل قبول نبودن وحدت سیاق محمد 68 6 8,530 1-ارديبهشت-1397, 10:59
آخرین ارسال: محمد 68
  بحث اطلاق مقامی حسن65 0 3,663 11-آذر-1393, 18:16
آخرین ارسال: حسن65
  سؤال:  تفاوت اطلاق لفظی با اطلاق مقامی amirabas 5 20,204 25-فروردين-1393, 18:10
آخرین ارسال: Bayatiََ
  سؤال:  اطلاق داشتن اجماع amirabas 8 20,888 10-بهمن-1392, 21:35
آخرین ارسال: سید حسین منافی
  سؤال:  دغدغه ای در مورد شمول اطلاق نسبت به فرد نادر روشنائی 6 17,877 19-اسفند-1391, 11:41
آخرین ارسال: علی اکبر

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان