29-آذر-1398, 11:40
همون طور که مستحضرید، مشهور خمس را در این مورد حلال(= یعنی عدم وجوب اداء) و در سائر موارد حرام دانسته اند و این را وجه جمع روایات تحلیل و تحریم خمس دانسته اند.
اما به نظر بنده این وجه جمع با دو روایت 4 و 5 کتاب الخمس «باب وجوب خمس» در وسائل تعارض دارد. بنابر جامع فقه مشکل سندی ندارد البته علی التحقیق به یک راوی اش.
این دو روایت این است: عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِي حَدِيثٍ قَالَ: لاَ يَحِلُّ لِأَحَدٍ أَنْ يَشْتَرِيَ مِنَ اَلْخُمُسِ شَيْئاً حَتَّى يَصِلَ إِلَيْنَا حَقُّنَا.
عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ: مَنِ اِشْتَرَى شَيْئاً مِنَ اَلْخُمُسِ لَمْ يَعْذِرْهُ اَللَّهُ اِشْتَرَى مَا لاَ يَحِلُّ لَهُ.
این مورد بحث، اشتراء از خمس هست یا نیست؟!
بر فرض صحت سند این دو روایت، آیا وجه جمع مشهور باطل می گردد؟
خواهشمندم پاسخ بفرمایید.
اما به نظر بنده این وجه جمع با دو روایت 4 و 5 کتاب الخمس «باب وجوب خمس» در وسائل تعارض دارد. بنابر جامع فقه مشکل سندی ندارد البته علی التحقیق به یک راوی اش.
این دو روایت این است: عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِي حَدِيثٍ قَالَ: لاَ يَحِلُّ لِأَحَدٍ أَنْ يَشْتَرِيَ مِنَ اَلْخُمُسِ شَيْئاً حَتَّى يَصِلَ إِلَيْنَا حَقُّنَا.
عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ: مَنِ اِشْتَرَى شَيْئاً مِنَ اَلْخُمُسِ لَمْ يَعْذِرْهُ اَللَّهُ اِشْتَرَى مَا لاَ يَحِلُّ لَهُ.
این مورد بحث، اشتراء از خمس هست یا نیست؟!
بر فرض صحت سند این دو روایت، آیا وجه جمع مشهور باطل می گردد؟
خواهشمندم پاسخ بفرمایید.