امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
فقه الکرونا
#39
در مورد موضع حوزه در مسأله کرونا مطالبی به حوزه در فضای مجازی نسبت داده می شود در حالیکه اولیای حوزه و مراجع تقلید قاطعانه این موارد را تکذیب می کنند.

[عکس: ESmtvo0XgAAVMnn_Copy.jpg]

آیت‎الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه با تقدیر از مراجع، علما و حوزه‎های علمیه برای همکاری و همیاری در مقابله با شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: اولین مراکزی که برای تعطیلی اجتماعات خود اعلام آمادگی کردند، نهادهای مرتبط با روحانیت، مساجد، نمازهای جمعه و مراکز مذهبی بود. البته تشخیص وزارت بهداشت به عنوان فرمانده قرارگاه مقابله با کرونا این نبود که شهر خاصی قرنطینه شود و در این موضوع تصمیم‎گیری به‎صورت کامل و بدون هیچ‎گونه ممانعتی در اختیار این قرارگاه بود.
https://rasanews.ir/002hIC

اما رسول جعفریان به نظر می رسد با اینکه تمام حوزه علمیه را دارای یک موضع واحد یکپارچه به دانیم موافق نیست و معتقد است در موضع گیری حوزه در مساله کرونا باید بین موضع مراجع تقلید و اولیای حوزه با مواضع روحانیون کارشناس برنامه‌های صدا و سیما که دسته جمعی به حرم رفته اند و عکس گرفته اند تفکیک قائل شد. او این سوال را مطرح می کند که این افراد چرا قبلاً دسته جمعی به حرم نمی رفته اند و عکس های دسته جمعی حرم رفتن را منتشر نمی کرده اند؟ پس این گروه از روحانیون کارشناس برنامه‌های صدا و سیما با حضور در کنار ضریح حضرت معصومه(س) این پیام را داشته اند که از زیارت در چنین شرایطی دفاع می کنند و این عکس گرفتن دارای پیام بوده است.


[عکس: 114_Copy.jpg]



نظر رسول جعفریان چنین است:

یک عده اهل منبر داریم که صدا و سیما مردم را به اینها سپرده، از صبح تا شب این مباحث را متفاوت با روش درست مطرح می کنند. معلوم است که حرفهای خوب هم دارند، اما همین ها، روز اول که کرونا آمد، عوض این که مردم را به خطرات آن آگاه کنند، دسته جمعی به حرم حضرت معصومه رفتند و عکس یادگاری گرفتند، کاری که هیچ وقت نمی کردند. اینها معنا دار بود. همین ها الان هم در سیما از صبح تا شب مشابه همان مساله را در لفافه مطرح می کنند. الان می بینید وضع به چه صورت در آمده است.

در حوزه، جریانهایی هستند که روشن هستند. مثلا ببینید. وضع حرم امام رضا در مشهد با حرم حضرت معصومه در قم. در قم، که مرکز کرونا بوده، چه قدر مساله و مشکل درست شد و مطمئن هستم که هنوز هم مدیریت آنجا، به آنچه به اجبار تن به آن داده، راضی نشده است. در حالی که تولیت مشهد، به راحتی این مسائل را پذیرفت و با این که حرم امام رضا، بسیار مهم تر است، هیچ مشکلی پیش نیامد؛ برای این که بلافاصله همه چیز را قبول کرد و پذیرفت. [چون در حوزه علمیه مشهد فلسفه رسوخ نکرده و هنوز مدعی نیست که اسلام می خواهد تمدن و علم درست کند].

خاطرتان هست، چند ماه قبل، به خاطر تعطیل شدن یک مراسم در باره طب سنتی در دفتر تبلیغات، سبب تظاهرات علیه رئیس دفتر تبلیغات هم شد و خواستار عزل او شدند. می دانید که در درس تبریزیان چند سال قبل که در زیرزمین مدرسه فیضیه بود اقلا چهار صد پانصد نفر شرکت می کردند. پس این جریان قوی است. یک گروه حامی غیر مستقیم هم این جریان دارد که همین منبری های معروف قم هستند. آنها هم تقصیری ندارند، اساسا اینها دین را این طور آموخته اند؛ و رزق و روزی شان هم در ترویج همین امور است. اینها، زبان پرنفوذی در مردم دارند و صدا و سیما هم در اختیار آنهاست. مطالب خودشان را می گویند و با یک جمله البته، قیافه روشنفکری هم به خودشان می گیرند که البته باید به سخنان مسوولان هم گوش دارد و توصیه آنها را پذیرفت. اما وقتی لب به سخن می گشایند، همان تفسیرها و تأویلهای رایج را می گویند.

همین نظریه ای که می خواهد بر اساس آن، دین را منبع همه چیز و همه ابعاد تمدن و علم بداند، روی فکر اینها هست و دیده می شود. بنابر این هر کلمه ای هم که در دفاع از علم می گویند، یک جوری و بلافاصله آن را طور ی تفسیر می کنند و حاشیه می زنند که مبادا کسی خیال کند که از ادعاهای قبلی عقب نشینی کرده اند.

 بحث من این است که آیا علم جدید، با حدیث اثبات می شود؟ این یک بحث معرفتی است. دیدید که چند روز قبل وقتی پزشکی از آن آقای مدعی طب سوال می کند کجا درس خوانده و مدرکش را از کجا گرفته، بلافاصله می گوید حوزه علمیه! و وقتی پاسخ می شنود که حوزه صلاحیت دادن مدرک پزشکی دارد، او می گوید، یعنی شما امام صادق را قبول ندارید؟
منشأ این حرفها، مطالبی است که چندین دهه بلکه بیش از یک قرن است که ما در کلام جدید خودمان در دفاع از دین می گوییم. من می توانم صدها مقاله در سده اخیر به شما نشان دهم که اساسا ادعاهایی را مطرح کرده اند که این شخص [آیت الله تبریزیان] هم منهای این رفتار نامتعادلش و البته کم و زیاد، مطرح می کند. وقتی کتاب الهیئه و الاسلام توسط سید هبه الدین شهرستانی نوشته شد، دنیای شیعه را شعف گرفت که ما هم یک مسأله علمی را از قدیم گفته ایم و حل کرده ایم. این چه بود؟ [همان ادعاهای آیت الله تبریزیان بود] این که ما چهارصد سال حقایق علمی را دیر فهمیدیم مهم بود؟ این که حالا بر عکس مفسرین قدما، آیات قرآن را جوری تفسیر می کردیم تا با علم جدید درست دربیاید، هنر بود؟ من می خواهم بگویم، آن احساس، و مشابه آن در دفاع های به اصطلاح علمی دین، بلایی بر سر ما آورد که حالا عده ای مدعی شوند که اسلام می خواهد تمدن و علم درست کند و این آدم کتابسوز بنفشه کار، توهم کرده که قدری جلوتر برود و این طور برای شهرت خود، مثل برادر حاتم طایی، با اقدام ...ییدن در چاه .. زم افتضاح را ببار آورده است تا مشهور شود و البته به قیمت گران هم به ما می فروشد که او پیرو اهل بیت است و دیگران لابد ناصبی اند.
khabaronline.ir/news/1362279

[عکس: vetr_Copy.jpg]

[عکس: mftj_g_-_copy.jpg]

تصویر متعلق به دومین هفته ای است که نماز در پشت در مصلی نمازجمعه قم در ظهر جمعه اقامه می شود یعنی برای جمعه شانزدهم اسفند 1398 که برای دومین ظهرجمعه پیاپی نماز در پشت در مصلی نمازجمعه قم اقامه می شود

+++++++++++++++

اکنون با مسدود شدن جاده های ورودی به برخی شهرها مثل استان های شمال کشور این سؤال جدی تر مطرح است که فرار از بیماری جایز است یا خیر؟ زیرا مردم محلی با دریافت پول مسافران را از جاده های فرعی به داخل شهرهای شمالی می برند آیا پرداخت و دریافت این پول جایز است؟

[عکس: q6id_haram_-_copy.jpg]

 یا با منع ورود زائران به مشهد و قم آیا دریافت و پرداخت پول در قبال اسکان دادن زائرانی که مخفیانه وارد شده اند جایز است؟




++++++++++++++

اختلاف دیگری که روی داده است ادامه اختلاف بر سر معالجه کرونا با طب اسلامی است. برخی استدلال می کنند که طب اسلامی در صورت تایید تجربی احادیث آن قابل پذیرش است، ولی به نظر نمی رسد مدافعان طب اسلامی در آوردن شواهد تجربی برای تایید احادیث طبی مشکلی داشته باشند در کانال های طب اسلامی موارد متعددی از تایید تجربی احادیث درج می شود.
مانند تایید تجربی درمان شدن با روایت روغن بنفشه با عنوان داروی امام کاظم برای سرماخوردگی

[عکس: bzmp_ggggn_-_copy.jpg]


https://t.me/tebbozendegiomoomi/5566
مدرک درمان شش نفر سرماخورده فقط با یک قوطی داروی امام کاظم علیه السلام در عرض یک هفته


رضا تاران این سؤال را پرسیده است که اگر طب اسلامی در مواجهه با بیماری ناتوان است، چرا سایر علوم‌اسلامی در مواجهه مسائل جدید [مانند اقتصاد و روان شناسی و ... ] باید توانمند فرض شوند؟
https://t.me/s/namehayehawzavi


++++++++++

برخی این نقد را وارد می کردند که اخبار طب اسلامی خبر واحد هستند و حجیت خبر واحد معذر و منجز است به عبارت دیگر عمده دلیل حجیت خبر واحد که عبارت از سیره باشد صرفا حجیت خبر واحد را در دایره ای که مربوط به شارع است حجت می کند نه حتی در مسائل روز مره و یا طبی.

ولی بیانات یکی از مراجع تقلید درگذشته گویا در تأیید طب اسلامی قابل تأمل است:


«حضرت آيت الله هاشمي شاهرودي رياست سابق قوه قضائيه در جمع علماء و روحانيون: امروز همه آن ميراث عظيم و غني اي که در آن روايات که ما تعبير ميکنيم به روايات آداب وسنتها چون دخل در آن فتواهاي مربوط به رساله هاي عمليه ندارد آنها را کنار گذاشته ايم، اينها مسايل بسيار مهمي است ،اينها بايد برگردد در کار حوزه هاي علميه چون امروز محل ابتلاست -با اين قيام مقدس وبا اين تحولي که در جهان اسلام وکل جهان شده است- امروز کفر و اسلام در همه عرصه ها صف آرايي کرده اند، نه فقط در فقه ،آنها جنود شر خود را بسيج کرده اند ما هم بايد مقابله کنيم ،روايات عجيب و تکان دهنده و پر محتوي ايي که بايد امروز اينها را بياوريم و وارد کنيم ،از درون اينها آنقدر مسايل ارزنده و ظريف بدست مي آيد که ما اگر آنها را نظريه پردازي کنيم يعني اينها را قانون مند کنيم اينها را شکل و شمايل و سازماندهي نظامند و سيستم سازي کنيم، آنوقت عظمت اسلام وعمق اسلام مشخص مي شود و شکل مي گيرد و اين وظيفه مهم وتاريخي ماست ،اگر حکومت اسلامي هم نبود اين وظيفه محفوظ بود، البته حالا که حکومت اسلامي هست ، قصور و تقصير پذيرفته نيست وخيلي وظيفه سنگينتر است».

منبع:روزنامه سياست (۲/۹/1385)

http://t124.ir/%D8%AA%D8%A3%DA%A9%D9%8A%...A8-%D8%A7/



++
آیا پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) به‌هنگام بیماری به "طبیب" مراجعه می‌کردند؟!

برخی اساتید حوزه تأکید دارند: "در منابع معتبر روایی شیعه حتی یک روایت (تلویحاً یا تصریحاً) مبنی بر رجوع معصومین(ع) به طبیب وجود ندارد".

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1397/...9%86%D8%AF
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق


پیام‌های این موضوع
فقه الکرونا - توسط سید رضا حسنی - 5-اسفند-1398, 13:10
RE: فقه الکرونا - توسط سید رضا حسنی - 5-اسفند-1398, 13:20
RE: فقه الکرونا - توسط سید رضا حسنی - 5-اسفند-1398, 16:58
RE: فقه الکرونا - توسط مهدی خسروبیگی - 5-اسفند-1398, 14:17
RE: فقه الکرونا - توسط سید رضا حسنی - 5-اسفند-1398, 16:26
RE: فقه الکرونا - توسط سید رضا حسنی - 5-اسفند-1398, 16:52
RE: فقه الکرونا - توسط سید رضا حسنی - 5-اسفند-1398, 17:53
RE: فقه الکرونا - توسط سید رضا حسنی - 5-اسفند-1398, 18:00
RE: فقه الکرونا - توسط علاوی - 6-اسفند-1398, 06:54
RE: فقه الکرونا - توسط علاوی - 6-اسفند-1398, 07:05
RE: فقه الکرونا - توسط علاوی - 6-اسفند-1398, 07:29
RE: فقه الکرونا - توسط سید رضا حسنی - 6-اسفند-1398, 16:10
RE: فقه الکرونا - توسط سید رضا حسنی - 6-اسفند-1398, 16:26
RE: فقه الکرونا - توسط سید رضا حسنی - 7-اسفند-1398, 14:29
RE: فقه الکرونا - توسط سید رضا حسنی - 7-اسفند-1398, 14:34
RE: فقه الکرونا - توسط سید رضا حسنی - 7-اسفند-1398, 14:36
RE: فقه الکرونا - توسط حسین بن علی - 7-اسفند-1398, 15:37
RE: فقه الکرونا - توسط علاوی - 7-اسفند-1398, 19:11
RE: فقه الکرونا - توسط علاوی - 7-اسفند-1398, 19:43
RE: فقه الکرونا - توسط علاوی - 8-اسفند-1398, 09:55
RE: فقه الکرونا - توسط سید رضا حسنی - 8-اسفند-1398, 14:36
RE: فقه الکرونا - توسط علاوی - 8-اسفند-1398, 20:36
RE: فقه الکرونا - توسط علاوی - 9-اسفند-1398, 06:03
RE: فقه الکرونا - توسط سید رضا حسنی - 9-اسفند-1398, 17:28
RE: فقه الکرونا - توسط علاوی - 10-اسفند-1398, 09:59
RE: فقه الکرونا - توسط علاوی - 10-اسفند-1398, 13:50
RE: فقه الکرونا - توسط علاوی - 11-اسفند-1398, 08:55
RE: فقه الکرونا - توسط مهدی خسروبیگی - 12-اسفند-1398, 15:48
RE: فقه الکرونا - توسط علاوی - 13-اسفند-1398, 14:42
RE: فقه الکرونا - توسط علاوی - 13-اسفند-1398, 21:53
RE: فقه الکرونا - توسط علاوی - 13-اسفند-1398, 22:27
RE: فقه الکرونا - توسط علاوی - 16-اسفند-1398, 11:10
RE: فقه الکرونا - توسط علاوی - 16-اسفند-1398, 12:03
RE: فقه الکرونا - توسط علاوی - 16-اسفند-1398, 13:18
RE: فقه الکرونا - توسط سید رضا حسنی - 16-اسفند-1398, 16:19
RE: فقه الکرونا - توسط علاوی - 16-اسفند-1398, 17:57
RE: فقه الکرونا - توسط علاوی - 18-اسفند-1398, 06:03
RE: فقه الکرونا - توسط علاوی - 20-اسفند-1398, 13:17
RE: فقه الکرونا - توسط علاوی - 20-اسفند-1398, 19:14
RE: فقه الکرونا - توسط علاوی - 20-اسفند-1398, 22:49
RE: فقه الکرونا - توسط علاوی - 21-اسفند-1398, 21:41

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان