امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
فقه الکرونا
#42
[عکس: 70_Copy.jpg]



یکی از عجیب ترین چیزهایی که این روزها تو مصاحبه های دکتر های ایتالیایی میبینم اینه که به صراحت میگن اکسیژن رو به کسایی میدیم که شانس زنده موندنشون بالاتره.و هیچ کس اعتراض نمی کنه. احدی.
۵:۴۴ بعدازظهر · ۱۱ مارس ۲۰۲۰·
https://twitter.com/A_z_im/status/1237743793446834176


مطلب فوق در مورد پروتکل درمانی کرونا در کشور ایتالیا است یعنی پزشکان به دلیل تعداد زیاد مبتلایان به کرونا و کمبود دستگاه اکسیژن باید از بین بیماران دست به انتخاب بزنند زیرا امکان تامین اکسیژن برای تمام مبتلایان نیست و از طرفی مؤثرین روش درمان استفاده مداوم از اکسیژن است ولی آنها تنها به برخی از بیماران اکسیژن می دهند سؤال اینجاست که آیا معیار فقهی برای تعیین اولویت بین بیماران وجود دارد؟ مثل اینکه اگر مجتهد بین بیماران وجود داشت برای بهره مند از امکانات درمانی اولویت دارد یا خیر؟
یا بیمارستان های نیروهای مسلح می توانند، پرسنل نظامی را در اولویت درمانی قرار دهند یا پژوهشگاه های حوزوی می توانند با اتکا به وجود بودجه دولتی بیمه تکمیلی کارمندان خود آنها را بر مجتهدین فاقد بیمه تکمیلی اولویت درمان دهند؟


+++++++++++++++++++


آیا اتانول که از انواع الکل هاست پاک و خوردن آن حلال است؟
پرسش

آیا اتانل که یکی از انواع الکل می باشد و در داروهای آشامیدنی مصرف گسترده ای دارد پاک می باشد و در صورتی که پاک باشد خوردن آن حلال می باشد؟

الکل‏ها به دو دسته کلى ‏تقسیم مى‏شوند: یکى الکلى که از طریق صنایع نفت و پتروشیمى به ‏دست مى‏آید و دیگر الکلى که از تقطیر بخارات شراب، حاصل‏ مى‏شود. و چون اتانول از جمله الکلهای صنعتی است، مطالب مربوط به الکل صنعتی را مورد بررسی قرار می دهیم:
واقعیت این است که الکل صنعتى از لحاظ ماهیت‏ شیمیایى هیچ‏ تفاوتى با الکل تخمیرى نداشته هر دو از نوع الکل یک ظرفیتى نوع‏ اول به فرمول C2H5OH مى‏باشند. منتها با این تفاوت که بر الکل صنعتى قطعا لفظ خمر صادق نیست. در حالى که الکل تخمیرى از آن‏ جهت که از تقطیر بخار خمر به دست آمده، احتمال آن مى‏رود که ‏عنوان خمر بر آن صادق باشد.
طبق نظر مشهور فقیهان به نظر مى‏رسد که الکل صنعتى را نمى‏توان مصداق «مسکر» دانست هر چند ماده آن، عامل اصلى و مؤثر در مایعات مست کننده ‏است. و این نه به خاطر آن است که به الکل صنعتى مواد سمى و بدبوکننده هم چون متانول افزوده‏اند بلکه بدین خاطر است که ‏غلظت الکل به قدرى بالاست که بر فرض که مواد افزودنى هم در آن‏ نباشد، باز هم نوشیدن آن به هر مقدار، باعث مسمومیت است. و لذا عرفا به این ماده، مسکر اطلاق نمى‏کنند. [1]

نظر مراجع معظم تقلید در خصوص مطلب فوق گویای همین مطلب است:
فاضل: مسأله – الکل سفید و طبی که الکل خالص می باشد و مصارف طبی دارد پاک می باشد. مگر اینکه از شراب و فقاع گرفته شده باشد که در این صورت نجس است. همچنین مواد پاک کننده دیگر که از مشتقات الکل است و در مراکز درمانی کاربرد دارد پاک می باشد.
همچنین الکل صنعتی که همان الکل سفید به اضافه مقداری مواد سمی است و کاربرد صنعتی دارد پاک می باشد. ادکلن و مواد صنعتی دیگر نیز که مشتمل بر الکل می باشد پاک است.

مکارم: الکل طبی و صنعتی که انسان نمی داند از چیز مست کننده ی مایع گرفته شده پاک است، همچنین ادکلن و عطرها و داروهایی که با الکل طبی یا صنعتی مخلوط است.[5] «همچنین» الکلهایی که ذاتا قابل شرب نیست یا جنبه ی سمی دارد، نجس نیست، ولی هرگاه آن را رقیق کنند و مشروب و مسکر باشد، نوشیدنش حرام است و احتیاطا حکم نجس دارد.[6]

نتیجه آنکه الکلهایی نظیر اتانول و متانول که ذاتا جنبه ی سمی داشته و قابل شرب نیستند، پاک بوده و تا زمانی که رقیق نشده و مشروب و مسکر نباشند، نوشیدن این قسم الکل ها حرام نیز نمی باشد.

https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa1309

+++++++++++

مثل همین الکل [صنعتی که] از چوب است اما مست کننده است سمی هم نیست 

بعضی می‌گویند یک مواد سمی به آن می‌زنند که کشنده است 

[بعضی] می‌گویند نه سمی نیست این اگر مثلا یک شیشه را چهل تا شیشه کند 

که می‌گویند اهل شراب همین‌ کارها را می‌کنند می‌گویند خب این 40 تا [شیشه] آب ریخته‌اند در آن 

یک در چهل [یک چهلم] همه این‌ها مست کننده است اولش اگر می‌خورد می‌کشت برای این که جوهر شراب است و جوهر شراب کشنده است لذا برای این که مست بشود و نمیرد 40 برابر آب در آن می‌کنند لذا مست کننده است .
درس خارج  فقه الطهارت آیت الله مظاهری  1387/12/28
http://www.eshia.ir/feqh/archive/text/ma...87/871228/


+++++++++

پرسش: استفاده از داروهایی که در آنها مقداری الکل مخلوط شده است (مثلاً ۴%) جایز است ؟
پاسخ: خوردنش جایز نیست، ولی می توانید آن را با آب رقیق کنید به حدی که نسبت الکل آن ناچیز شود مثلا به (۲%) یا کمتر برسد که در این صورت خوردنش مانعی ندارد.

https://www.sistani.org/persian/qa/0799/
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق


پیام‌های این موضوع
فقه الکرونا - توسط سید رضا حسنی - 5-اسفند-1398, 13:10
RE: فقه الکرونا - توسط سید رضا حسنی - 5-اسفند-1398, 13:20
RE: فقه الکرونا - توسط سید رضا حسنی - 5-اسفند-1398, 16:58
RE: فقه الکرونا - توسط مهدی خسروبیگی - 5-اسفند-1398, 14:17
RE: فقه الکرونا - توسط سید رضا حسنی - 5-اسفند-1398, 16:26
RE: فقه الکرونا - توسط سید رضا حسنی - 5-اسفند-1398, 16:52
RE: فقه الکرونا - توسط سید رضا حسنی - 5-اسفند-1398, 17:53
RE: فقه الکرونا - توسط سید رضا حسنی - 5-اسفند-1398, 18:00
RE: فقه الکرونا - توسط علاوی - 6-اسفند-1398, 06:54
RE: فقه الکرونا - توسط علاوی - 6-اسفند-1398, 07:05
RE: فقه الکرونا - توسط علاوی - 6-اسفند-1398, 07:29
RE: فقه الکرونا - توسط سید رضا حسنی - 6-اسفند-1398, 16:10
RE: فقه الکرونا - توسط سید رضا حسنی - 6-اسفند-1398, 16:26
RE: فقه الکرونا - توسط سید رضا حسنی - 7-اسفند-1398, 14:29
RE: فقه الکرونا - توسط سید رضا حسنی - 7-اسفند-1398, 14:34
RE: فقه الکرونا - توسط سید رضا حسنی - 7-اسفند-1398, 14:36
RE: فقه الکرونا - توسط حسین بن علی - 7-اسفند-1398, 15:37
RE: فقه الکرونا - توسط علاوی - 7-اسفند-1398, 19:11
RE: فقه الکرونا - توسط علاوی - 7-اسفند-1398, 19:43
RE: فقه الکرونا - توسط علاوی - 8-اسفند-1398, 09:55
RE: فقه الکرونا - توسط سید رضا حسنی - 8-اسفند-1398, 14:36
RE: فقه الکرونا - توسط علاوی - 8-اسفند-1398, 20:36
RE: فقه الکرونا - توسط علاوی - 9-اسفند-1398, 06:03
RE: فقه الکرونا - توسط سید رضا حسنی - 9-اسفند-1398, 17:28
RE: فقه الکرونا - توسط علاوی - 10-اسفند-1398, 09:59
RE: فقه الکرونا - توسط علاوی - 10-اسفند-1398, 13:50
RE: فقه الکرونا - توسط علاوی - 11-اسفند-1398, 08:55
RE: فقه الکرونا - توسط مهدی خسروبیگی - 12-اسفند-1398, 15:48
RE: فقه الکرونا - توسط علاوی - 13-اسفند-1398, 14:42
RE: فقه الکرونا - توسط علاوی - 13-اسفند-1398, 21:53
RE: فقه الکرونا - توسط علاوی - 13-اسفند-1398, 22:27
RE: فقه الکرونا - توسط علاوی - 16-اسفند-1398, 11:10
RE: فقه الکرونا - توسط علاوی - 16-اسفند-1398, 12:03
RE: فقه الکرونا - توسط علاوی - 16-اسفند-1398, 13:18
RE: فقه الکرونا - توسط سید رضا حسنی - 16-اسفند-1398, 16:19
RE: فقه الکرونا - توسط علاوی - 16-اسفند-1398, 17:57
RE: فقه الکرونا - توسط علاوی - 18-اسفند-1398, 06:03
RE: فقه الکرونا - توسط علاوی - 20-اسفند-1398, 13:17
RE: فقه الکرونا - توسط علاوی - 20-اسفند-1398, 19:14
RE: فقه الکرونا - توسط علاوی - 20-اسفند-1398, 22:49
RE: فقه الکرونا - توسط علاوی - 21-اسفند-1398, 21:41

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان