8-ارديبهشت-1399, 17:14
(5-ارديبهشت-1399, 22:10)مسعود عطار منش نوشته: پاسختان نا مفهوم بود. فرض کنید یک اطلاق شمولی است یعنی لازمه اطلاق ، سریان حکم به جمیع افراد جامع است مانند لا تکرم فاسقا یعنی هیچ فاسقی را اکرام نکن. لازمه این اطلاق، حرمت اکرام زید فاسق است و عمرو فاسق و بکر فاسق و... . آیا حرمت اکرام این افراد معنایی زاید بر اطلاق است.
حالا میرویم سراغ خبر مع الواسطه: مولا می گوید خبر عادل را تصدیق کن و این اطلاقش شمولی است یعنی تمام افراد خبر عادل چه مع الواسطه چه بلاواسطه.
و هکذا استصحاب نسبت به آثار شرعی باواسطه یا بلاواسطه.
ما الفرق بین این مثالها؟
فرق این جاست که در خبر مع الواسطه، اصل تحقق خبر مع الواسطة متوقف بر شمول دلیل نسبت به خبر بلاواسطه است اما عمرو فاسق متوقف بر شمول لاتکرم الفاسق نسبت به زید فاسق نیست.مثلا فرض کنید
شیخ طوسی از شیخ مفید از شیخ صدوق از پدرش از صفار از امام علیه السلام
الان بدون در نظر گرفتن حجیت خبر شیخ طوسی، خبر شیخ مفید و صدوق و ... ثابت نیست تا مشمول دلیل حجیت باشد