20-اسفند-1398, 20:54
خدا قوت حضرت خسرو
انشائیات باید به صورت قطعی و جزمی صورت بگیرد. لذا این بحث در مباحث بیع مطرح است که عقد باید به صورت تعلیقی نباشد و باید به صورت تنجیزی باشد. در بحث شروط نیز مرحوم شیخ یکی از شرایط صحت شروط را به عنوان تنجیزی بودن خود شروط مطرح کرده است.
نکته تنجیز هم به نظر بنده حقیر این است که انشا به معنای ایجاد است و ایجاد یک امری است که یا الان ایجاد شده است و یا نشده است و تعلیق در ان راه ندارد. این که گفته شود در اینده ایجاد میشود یک نوع تعلیق است و شاید اتفاق نیافتد. لذا باید به صورت ماضی باشد تا ایجاد در همان زمان محقق بشود.
انشائیات باید به صورت قطعی و جزمی صورت بگیرد. لذا این بحث در مباحث بیع مطرح است که عقد باید به صورت تعلیقی نباشد و باید به صورت تنجیزی باشد. در بحث شروط نیز مرحوم شیخ یکی از شرایط صحت شروط را به عنوان تنجیزی بودن خود شروط مطرح کرده است.
نکته تنجیز هم به نظر بنده حقیر این است که انشا به معنای ایجاد است و ایجاد یک امری است که یا الان ایجاد شده است و یا نشده است و تعلیق در ان راه ندارد. این که گفته شود در اینده ایجاد میشود یک نوع تعلیق است و شاید اتفاق نیافتد. لذا باید به صورت ماضی باشد تا ایجاد در همان زمان محقق بشود.