امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
عدم صحت قاعده عدم خلو واقعه از حکم
#1
استاد گنجی فرمودند: این که گفته شده است هر واقعه ای باید حکم داشته باشد صحیح نیست و دلیلی ندارد. بلکه ظاهر بعضی از کلمات مرحوم خویی این است که در بعضی از موارد که برای موضوعی اباحه جعل شده است، معنایش عدم حرمت است نه این که اعتبار اباحه شده باشد.ظاهر بعضی از روایات نیز این است که خداوند بعضی از وقایع را از لحاظ حکم بیان نکرده و در مورد ان سکوت کرده است نه اینکه از روی نسیان ان را بیان  نکرده است. روایت إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَنْزَلَ فِي الْقُرْآنِ تِبْيَانَ كُلِّ شَيْ‏ءٍ حَتَّى وَ اللَّهِ مَا تَرَكَ اللَّهُ شَيْئاً يَحْتَاجُ‏ إِلَيْهِ‏ الْعِبَادُ حَتَّى لَا يَسْتَطِيعَ عَبْدٌ يَقُولُ لَوْ كَانَ هَذَا أُنْزِلَ فِي الْقُرْآنِ- إِلَّا وَ قَدْ أَنْزَلَهُ اللَّهُ فِيهِ
ظاهرش این است که خداوند به قدر احتیاج عباد جعل حکم کرده است.
پاسخ


پیام‌های این موضوع
عدم صحت قاعده عدم خلو واقعه از حکم - توسط خیشه - 26-فروردين-1399, 00:10

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  معنای قاعده ملازمه نزد محقق اصفهانی خیشه 5 1,340 10-بهمن-1401, 21:09
آخرین ارسال: 105767
  رجوع قاعده اشتغال به قاعده برائت در غیر علم اجمالی خیشه 8 9,145 27-دي-1397, 00:31
آخرین ارسال: سید محسن حائری
  جواز مخالفت با قاعده تجاوز و فراغ اشکذری 0 2,954 5-خرداد-1395, 13:05
آخرین ارسال: اشکذری
  جریان قاعده تجاوز در فرض علم اجمالی به ترک رکن یا غیر رکن اشکذری 0 3,085 5-خرداد-1395, 12:58
آخرین ارسال: اشکذری
  بیان عدم دلالت زراره اولی بر قاعده یقین 89195 0 3,676 7-اسفند-1393, 11:52
آخرین ارسال: 89195

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان