امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تبیین جدیدی از اصاله البیان
#5
1- قبول که غرض اصلی متکلم بیان است و نه اجمال اما چرا اصل این است که تمام جهات دخیل در عمل به این حکم را با همین خطاب بگوید؟ اگر متکلم صرفا در مقام بیان اصل وجوب نماز در شریعت باشد و بگوید الصلاۀ واجبۀ فی الاسلام، آیا خلاف اصل عمل کرده است؟
بله این که کلامی بگوید که معنایش مجمل باشد می توان گفت خلاف اصل است اما این ادعا که تمام جهات دخیل در عمل به حکم را باید در همین خطاب تبیین کرده باشد چه دلیل و شاهدی دارد؟
2- در مثال تعیینی و تخییری که مبنای ادعا شده، مستلزم حمل بر تعیینی بودن امر دانسته شده، این استلزام چه وجهی دارد؟ می فرمایید که اصل این است که متکلم، تعیینی یا تخییری بودن امر را با همین خطاب، روشن کند، سلمنا، خب حالا با امری مواجهیم که این جهت در آن بیان نشده، بعد می فرمایید چون اصل، این است که تعیینی و تخییری بودن را با همین امر بیان می کرد، پس لابد با این امر، می خواسته بگوید تعیینی است. این چه دلیلی دارد؟
3- از این مبنی نتیجه گرفته اید که قدر متیقن در مقام تخاطب، مانع اطلاق می شود. این استنتاج هم روشن نیست. نوشته اید بر فرض عدم سریان، اجمالی پیش نمی آید. خب مگر بر فرض سریان، اجمال پیش می آید تا بنا بر مبنای ادعا شده، رفع ید از سریان شود؟ وانگهی، آیا مختار، این است که قدر متیقن، موجب ظهور در تقید به آن می شود و یا صرفا اطلاق را مخدوش می کند؟ وجهی برای گزینه ی اول به نظر نمی رسد و وجه دوم هم در واقع موجب اجمال خطاب می شود که به صدد تحرز از آن بودیم.
پاسخ


پیام‌های این موضوع
تبیین جدیدی از اصاله البیان - توسط مومن - 29-شهريور-1399, 20:47
RE: تبیین جدیدی از اصاله البیان - توسط مومن - 30-شهريور-1399, 12:06
RE: تبیین جدیدی از اصاله البیان - توسط محمود رفاهی فرد - 31-شهريور-1399, 11:22

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تبیین کلام محقق اصفهانی در کشف ملاک ومقتضی حکم در مجمع بنابرامتناع محمد خداپرست 1 173 20-ارديبهشت-1402, 07:30
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  تبیین کلام مرحوم آخوند درتصویر تخییر بین اقلّ و اکثر محمد خداپرست 0 212 24-آذر-1401, 22:01
آخرین ارسال: محمد خداپرست

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان