8-آبان-1399, 00:24
و اما جواب از حضرت عطار
نقض شما وارد نیست واقعا در صورت امتثال، قدرت بر یکی دارد و قدرت بر یکی ندارد ما نباید خودمان را محصور در بیان های مدرسه ای کنیم. من قبول دارم که در صورت ترک هر دو تکلیف، فعلیت هر دو محقق میشود ولی چون در فرض امتثال، یک قدرت بیشتر ندارد پس یک ملاک بیشتر تفویت نشده است. بر این نکته دقت شود: مکلف در پیشگاه خدا میگوید: بار الها من اگر هم انجام میدادم یک تکلیف را قدرت داشتم پس چرا در صورت ترک دو کتک داشته باشم. اون یک عقاب بیشتر در مقابل چیه؟
من فرقی بین ترک هر دو و انجام مهم و ترک اهم فرقی از جهت قدرت احساس نمیکنم
و اما جواب از حل شما: معنای بحث ترتب این نیست که در صدد تحصیل دو غرض بیایم. بلکه معنای ترتب این است که یک عبادت را امر دار کنیم. اصلا ربطی به تحصیل دو غرض ندارد. علاوه بر این در بحث اجزا هم مرحوم اخوند میفرمود از حجیت امارات و اصول گاهی اوقات تفویت غرضی لازم میاید که قابل استیفا نیستند و عقابی هم ندارند.
مثالی که شما مطرح کردید به بحث ما ربطی ندارد زیرا امر دوم به صورت ترتبی نیست بلکه در فرض اعراض از امر اول است و منافاتی ندارد که دو عقاب داشته باشد زیرا معنای این که حالا که بچه را نجات ندادی برو نان بخر این نیست که به صورت ترتبی باشد ممکن است به صورت عرضی باشد و حالا که امر قبلی را عصیان کردی باشه اون سر جاش حالا برو نان بخر.
نقض شما وارد نیست واقعا در صورت امتثال، قدرت بر یکی دارد و قدرت بر یکی ندارد ما نباید خودمان را محصور در بیان های مدرسه ای کنیم. من قبول دارم که در صورت ترک هر دو تکلیف، فعلیت هر دو محقق میشود ولی چون در فرض امتثال، یک قدرت بیشتر ندارد پس یک ملاک بیشتر تفویت نشده است. بر این نکته دقت شود: مکلف در پیشگاه خدا میگوید: بار الها من اگر هم انجام میدادم یک تکلیف را قدرت داشتم پس چرا در صورت ترک دو کتک داشته باشم. اون یک عقاب بیشتر در مقابل چیه؟
من فرقی بین ترک هر دو و انجام مهم و ترک اهم فرقی از جهت قدرت احساس نمیکنم
و اما جواب از حل شما: معنای بحث ترتب این نیست که در صدد تحصیل دو غرض بیایم. بلکه معنای ترتب این است که یک عبادت را امر دار کنیم. اصلا ربطی به تحصیل دو غرض ندارد. علاوه بر این در بحث اجزا هم مرحوم اخوند میفرمود از حجیت امارات و اصول گاهی اوقات تفویت غرضی لازم میاید که قابل استیفا نیستند و عقابی هم ندارند.
مثالی که شما مطرح کردید به بحث ما ربطی ندارد زیرا امر دوم به صورت ترتبی نیست بلکه در فرض اعراض از امر اول است و منافاتی ندارد که دو عقاب داشته باشد زیرا معنای این که حالا که بچه را نجات ندادی برو نان بخر این نیست که به صورت ترتبی باشد ممکن است به صورت عرضی باشد و حالا که امر قبلی را عصیان کردی باشه اون سر جاش حالا برو نان بخر.