امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
آداب همسرداری
#8
(16-مهر-1398, 15:02)مهدی منصوری نوشته:
استاد شهیدی می فرمایند: مجموع احکام و روایات بیان شده در مورد زنان، حداقل مانع از احراز امضای شارع نسبت به ارتکاز عقلاء مبنی بر تساوی مرد و زن در خبرویت می شود. از جمله این احکام عدم جواز امام جماعت شدن زنان و عدم پذیرش شهادت زنان در بسیاری از امور از جمله قتل، هلال، وقوع طلاق و ... است. البته اگر از شهادت زنان علم عادی ایجاد شود، با توجه به حجت بودن علم، بحث دیگری است. در برخی امور از جمله امور مالی و امور نکاح نیز شهادت زنان به تنهایی پذیرفته نشده است، بلکه به ضمیمه شهادت مردان مورد قبول واقع می شود.
در مورد روایات هم می توان به چند تعبیر اشاره کرد:
1-   «النِّسَاءُ عَيٌّ وَ عَوْرَةٌ فَاسْتُرُوا الْعَوْرَاتِ بِالْبُيُوتِ وَ اسْتُرُوا الْعِيَّ بِالسُّكُوتِ»[1]
در این روایت امر به حفظ زنان از نامحرمان شده است که حفظ آنان در منزل ماندن است. البته در منزل ماندن زنان واجب نیست و در حد کارکردن حرام نشده است، اما از این روایات استفاده می شود که خود شارع زنان را به سمت زعامت ولو اینکه در حد مرجعیت باشد، سوق نمی دهد.
2-   در صحیحه عبدالله بن سنان آمده است: «ذَكَرَ رَسُولُ اللَّهِ ص النِّسَاءَ فَقَالَ اعْصُوهُنَّ فِي الْمَعْرُوفِ قَبْلَ أَنْ يَأْمُرْنَكُمْ بِالْمُنْكَرِ وَ تَعَوَّذُوا بِاللَّهِ مِنْ شِرَارِهِنَّ وَ كُونُوا مِنْ خِيَارِهِنَّ عَلَى حَذَرٍ.»[2]
البته لازم است که این روایت معنا شود؛ چون اگر توجیه نشود با آیه شریفه ﴿يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى‏ وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ خَبير[3] مخالفت دارد، اما طبق معنای صحیح این روایت مخالفت با کتاب ندارد. در این مورد می توان گفت: پذیرفتن مطلق کلمات زنان و تابع آنان بودن، خلاف نظام خانواده است که مردان را به عنوان قوّام بر زنان قرار داده است و لذا نباید کلام آنان در همه موارد پذیرفته شده و حالت انفعال وجود داشته باشد.
3-   در روایت دیگر که وصیت امیرالمومنین به امام حسن علیه السلام است، آمده است:«إِيَّاكَ وَ مُشَاوَرَةَ النِّسَاء فَإِنَّ رَأْيَهُنَّ إِلَى الْأَفْنِ وَ عَزْمَهُنَّ إِلَى الْوَهْن‏»[4]. البته سند این روایت ضعیف است.
از مجموع روایات لااقل احراز نمی کنیم که شارع ارتکاز عقلاء را بر رجوع به زنان خبره امضاء کرده باشد.


[1]الکافی، محمد بن یعقوب کلینی، ج5، ص535.
[2]الکافی، محمد بن یعقوب کلینی، ج5، ص517.
[3]. سوره حجرات، آيه 13.
[4]الکافی، محمد بن یعقوب کلینی، ج5، ص338.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1508&pid=6364



نقل قول:عضو هیئت امنای جامعة الزهرا علیهاالسلام خاطرنشان کرد: مسئولان امر در تلاشند مدیری توانمند و آشنا به فضای جامعة الزهرا علیهاالسلام معرفی نمایند؛ در این زمینه با مقام معظم رهبری نیز مشورت شده است  و دیدگاه ایشان این است که مدیریت این نهاد حوزوی از سوی بانوان ترجیح دارد.
https://hawzahnews.com/xb8q3



یکی از نکات مدیریت اسلامی این است که اگر در یک جامعه زنان مثل حوزه بانوان، در میان بانوان تردید داریم که زنی با توانایی مدیریتی مشابه مردان وجود داشته باشد آیا به صرف زن بودن می توانیم او را به سمت مدیریتی منصوب کنیم؟ یعنی برای انتخاب مدیریت صنوف زنانه مثل حوزه های بانوان با توجه منع اختلاط زن و مرد و اینکه تمامی شاگردان این حوزه ها زن هستند اولویت با جنسیت زن مدیر است یا توان مدیریتی او؟
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
پاسخ


پیام‌های این موضوع
آداب همسرداری - توسط حسینی - 2-ارديبهشت-1392, 01:34
RE: آداب همسرداری - توسط حسینی - 2-ارديبهشت-1392, 01:34
RE: آداب همسرداری - توسط amirabas - 22-ارديبهشت-1392, 20:04
RE: آداب همسرداری - توسط amirabas - 22-ارديبهشت-1392, 20:06
RE: آداب همسرداری - توسط حسینی - 3-آذر-1393, 19:49
RE: - توسط حسین بن علی - 7-آذر-1393, 21:00
RE: آداب همسرداری - توسط علاوی - 1-خرداد-1400, 13:31
RE: آداب همسرداری - توسط علاوی - 3-خرداد-1400, 22:48
RE: آداب همسرداری - توسط علاوی - 23-خرداد-1400, 17:01

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان