29-آذر-1399, 22:45
(27-آذر-1399, 00:16)خیشه نوشته: جواب از اقای شهاب الدین این است: اولا اینکه تعجب میکنید و میگویید هیچ مانع عقلی نیست!!!! گفته میشود که از شما تعجب میشود که این قدر ادعای وضوح میکنید. وجدانا لا اقل شبهه هست اگر نگوییم اشکال وجود دارد ثانیا مصحلت تسهیل را مرحوم اصفهانی مطرح میکند که جوابهایی از ایشان داده شده است. رجوع کنید.
اما جواب از اقای خسرو: فرض بحث عمومیت دارد و شامل جایی که یک غرض یا چند غرض وجود دارد میشود و خود مرحوم آخوند تصریح کرده است که اقل و اکثر در جایی که چند غرض وجود دارد یا یک غرض مطرح است و اشکالی که مطرح میشود هم در هر دوم مقام مطرح شده است. رجوع کنید کفایه.
برادر عزیز برهان اقامه شد و ثبوتا تخییر بین اقل و اکثر تصویر شد؛ اگر به این تصویر ثبوتی اشکالی دارید؛ دقیق بیان کنید که کجایش مخدوش است؟ یعنی شما ثبوتا این احتمال را نمیدهی که شارع در اکثر غرضی الزامی داشته لکن چون وجوب تعیینی اکثر ملازم با یک مفسده ای بوده و یا چون یک مصلحت اقوایی در عدم وجوب تعیینی بوده؛ از این وجوب تنزل کرده به وجوب تخیری؟ مؤید عرض حقیر صحه گذاشتن آقا مسعود و آقای خسرو بر این تصویر ثبوتی است.