امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تهافت کلام مرحوم نایینی در انقلاب نسبت و اختصاص قرینیت عرفی به موارد تنافی ذاتی
#3
نکته دقیقا همین جا ست که اشاره کردید. از نظر مرحوم نایینی جمع عرفی و قرینیت عام تنها در جایی است که دو دلیل که با یکدیگر تنافی ذاتی داشته باشند و یکی قریینیت نسبت به دیگری داشته باشد. اکرم العلماء و لاتکرم الفساق اگر چه تنافی ذاتی دارند اما نسبت به یکدیگر قرینیت ندارند. اگر بین اطلاق شمولی و اطلاق بدلی (در جایی که تنافی ذاتی نیست) تعارض رخ می دهد و نمی توان بر اساس دلیل سوم یکی را قرینه بر دیگری دانست و بین آنها جمع کرد، در اینجا نیز نمی‌توان بر اساس دلیل سوم بین دو دلیل قرینیت ایجاد کرد. به عبارت دیگر یا دلیل سوم می تواند بین دو دلیلی که نسبت به هم قرینیت ندارند ایجاد قرینیت کند که در هر دو مورد می تواند و یا نمی تواند که در هر دو مورد نمی تواند. نکته واحد است.
پاسخ


پیام‌های این موضوع
RE: تهافت کلام مرحوم نایینی در انقلاب نسبت و اختصاص قرینیت عرفی به موارد تنافی ذاتی - توسط رضا اسکندری - 20-دي-1400, 09:17

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  معنای فعلیّت حکم در کلام آخوند خراسانی و بیان لازمۀ آن محمد خداپرست 0 221 3-خرداد-1402, 09:22
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  تبیین کلام محقق اصفهانی در کشف ملاک ومقتضی حکم در مجمع بنابرامتناع محمد خداپرست 1 193 20-ارديبهشت-1402, 07:30
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  بیان و نقد کلام محقق اصفهانی در اعتبار قید مندوحه در مسئله اجتماع محمد خداپرست 0 187 24-اسفند-1401, 09:04
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  نقد کلام محقق خوئی و صدر در تحریر محلّ نزاع مسئله اجتماع امر و نهی محمد خداپرست 0 211 13-اسفند-1401, 08:31
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  مساله جدید: مقتضای دلیل واجب موسع نسبت به وجوب بدار در فرض احتمال عروض ماتع محمد خداپرست 3 407 30-دي-1401, 23:01
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  تبیین کلام مرحوم آخوند درتصویر تخییر بین اقلّ و اکثر محمد خداپرست 0 225 24-آذر-1401, 22:01
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  حل اشکال واجب معلق با مقدمیت حفظ حیات نسبت به همه واجبات رضا اسکندری 0 348 14-آذر-1400, 09:21
آخرین ارسال: رضا اسکندری
  کلام مرحوم اصفهانی در معانی متعدد ماده امر حسین بن علی 1 925 22-مهر-1399, 18:45
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  مرحوم بروجردی نیز امر را به معنای انشاء الزام دانسته، اما به بیانی دیگر حسین بن علی 0 639 24-شهريور-1399, 21:52
آخرین ارسال: حسین بن علی
  اشکالات مرحوم امام به عوارض ذاتی در تعریف موضع علم مهدی خسروبیگی 0 1,091 21-بهمن-1398, 22:08
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان