14-دي-1400, 14:15
اول: شاید آقای سیستانی در موارد شک و اجمال، از باب برائت قائل به عدم وجوب کفاره شده اند!
دوم: اگر بگوییم ارتکاز عقلاء در شرط لحاظ مشروط و وحدت و تعدد آن است طبعا در نذر هم عقلاء همین ارتکاز را دارند و من البعید جدا که در شرط و نذر دو ارتکاز مختلف داشته باشند. پس اگر خطاب وجوب کفاره علی تقدیر حنث نذر متوجه عقلاء و عرف شود، طبعا تعدد برداشت میکنند حتی اگر بپذیریم که میپذیریم نذر عنوان عملیة الالتزام است.
دوم: اگر بگوییم ارتکاز عقلاء در شرط لحاظ مشروط و وحدت و تعدد آن است طبعا در نذر هم عقلاء همین ارتکاز را دارند و من البعید جدا که در شرط و نذر دو ارتکاز مختلف داشته باشند. پس اگر خطاب وجوب کفاره علی تقدیر حنث نذر متوجه عقلاء و عرف شود، طبعا تعدد برداشت میکنند حتی اگر بپذیریم که میپذیریم نذر عنوان عملیة الالتزام است.