6-اسفند-1400, 10:37
از جوابهای شما اینطور استفاده میشود که مهمترین دلیل برای عدم مشروعیت قیام زید را تأیید مناظرات اصحاب با زید توسط امام صادق ع میدانید. اما این مناظرات مفاد مختلفی دارند و همگی یک مدلول ندارند:
کجاست آن تأیید قاطع مناظرات اصحاب توسط امام صادق بر عدم مشروعیت؟ و چطور نظر خصوص مؤمن الطاق شده است نظر اصحاب امام صادق؟!!!
این از حیث نظری؛ اما از حیث عملی برخی اصحاب در قیام زید همراه بودهاند: سلیمان بن خالد، ابوحمزه ی ثمالی و فرزندانش (که سه نفرشان در قیام زید شهید شدند) و فضیل بن یسار. حتی تنها داماد امام صادق ع هم از کسانی بود که با زید خروج کردند. به نظرتان این قضاوت در میان ادله، مطابق با معیارهای علمی است؟!!
- برخی مناظرات دال بر عدم مشروعیت هستند و توسط امام تأیید شدهاند: مناظرهی مؤمن الطاق (با چندین نقل از جمله نقل قاضی نعمان)
- برخی مناظرات معنای مجملی دارند: مانند مناظرهی ابوالصباح الکنانی که نهایت مطلبی که از آن میتوان استفاده کرد این است که امام صادق ع فرمودهاند که خروج با سیف شرط امامت نیست. (ر.ک: بحار الأنوار، ج 46، ص 196)
- برخی مناظرات دال بر این هستند که به نظر اصحاب قیام با شمشیر شرط امامت نیست: مناظرهی ابوبکر الحضرمی. این مناظرات اصلاً کاری به مشروعیت قیام یا عدم آن ندارند.
- مناظراتی که دال بر جواز همراهی و ترک با زید در قیام هستند و توسط امام تأیید شدهاند: مناظرهی زراره و مناظرهی ابوخالد القماط (که شما آنها را یکی دانستهاید اما مناظرهی ابو خالد اساساً با زید بن علی نیست، بلکه با یک زیدی است: مراجعه شود به رجال کشی، ص 411)
کجاست آن تأیید قاطع مناظرات اصحاب توسط امام صادق بر عدم مشروعیت؟ و چطور نظر خصوص مؤمن الطاق شده است نظر اصحاب امام صادق؟!!!
این از حیث نظری؛ اما از حیث عملی برخی اصحاب در قیام زید همراه بودهاند: سلیمان بن خالد، ابوحمزه ی ثمالی و فرزندانش (که سه نفرشان در قیام زید شهید شدند) و فضیل بن یسار. حتی تنها داماد امام صادق ع هم از کسانی بود که با زید خروج کردند. به نظرتان این قضاوت در میان ادله، مطابق با معیارهای علمی است؟!!