قدیمیه و باید برم نگاه کنم ولی این اندازه تو ذهنم هست-اگه اشتباه نباشه - صاحب منتقی الأصول رضوانالله تعالی علیه میفرمود این روایات مخصوص مورد تزویج بدون اذنه یا بیش از این مورد دلالت نداره ولی حضرت استاد حفظهالله تعالی قبول نداشت و خصوصیتی برای مورد قائل نبود.
شايد انتهای روایت دوم خوب باشه که فرمود این لیس کاتیان ما حرم الله مثل نکاح در عده و اشباه آن، یه کبری داره:اتیان ما حرم!
برای روشن شدن مسئله باید دید نظرحکم بن عتیبه و ابراهیم نخعی توی مسئله و کلی معاملات چیه.
نظر اهل سنت هم شاید موثر باشه، اینکه استاد فرمود اختلاف بین شیعه و سنی در تحقق عصیان بوده قابل بررسی هست. البته حکم بن عتیبه زیدی بتری است و ابراهیم هم فکر کنم زیدی باشه.
نکته دیگه ای که جای بررسی داره نکاح در عده است که در روایت دوم اومده، باید ادله نکاح در عده دیده بشه در مورد فرق بین عصيان و حرمت و اینکه آیا اونجا در فرضی که جهل به موضوع دارد و عصیان نیست و فقها فتوا به بطلان کردند-جوری که تو ذهنم هست - به چه دلیل حکم به بطلان کردن.
شايد انتهای روایت دوم خوب باشه که فرمود این لیس کاتیان ما حرم الله مثل نکاح در عده و اشباه آن، یه کبری داره:اتیان ما حرم!
برای روشن شدن مسئله باید دید نظرحکم بن عتیبه و ابراهیم نخعی توی مسئله و کلی معاملات چیه.
نظر اهل سنت هم شاید موثر باشه، اینکه استاد فرمود اختلاف بین شیعه و سنی در تحقق عصیان بوده قابل بررسی هست. البته حکم بن عتیبه زیدی بتری است و ابراهیم هم فکر کنم زیدی باشه.
نکته دیگه ای که جای بررسی داره نکاح در عده است که در روایت دوم اومده، باید ادله نکاح در عده دیده بشه در مورد فرق بین عصيان و حرمت و اینکه آیا اونجا در فرضی که جهل به موضوع دارد و عصیان نیست و فقها فتوا به بطلان کردند-جوری که تو ذهنم هست - به چه دلیل حکم به بطلان کردن.