امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
فنای عنوان در معنون و توضیح «بالنظر التصوری» و «بالنظر التصدیقی» در کلام شهید صدر
#2
اما توضیح وجه تسمیه ظاهرا چنین است:
 
در قضیه «النارُ کلیٌ»، آن چیزی که واقعا موضوع است، همین تصویر نار است و ما خود آن موضوع واقعی را در ذهن احضار کرده ایم و حکم را واقعا بر همان موضوع حمل نموده ایم و لذا ایشان تعبیر می کنند «النار بالنظر التصدیقی کلیٌ» در واقع تصدیق می شود که این موضوعی که احضار شده است، همان موضوع واقعی‌‌ست که حکم بر آن حمل می شود. اما در قضیه «النار محرقه»، ما نمی توانیم موضوع واقعی(نار خارجی) را به ذهن بیاوریم و ناچاریم که تصویری از آن را به ذهن بیاوریم و موضوع حکم قرار دهیم و لذا تعبیر می کنند «النار بالنظر التصوری محرقةٌ». در واقع تصدیق نمی شود که این موضوع همان موضوع واقعی ست بلکه این طور بیان می شود که این موضوع، تصویر آن موضوع واقعی ست.
پاسخ


پیام‌های این موضوع
RE: فنای عنوان در معنون و توضیح «بالنظر التصوری» و «بالنظر التصدیقی» در کلام شهید صدر - توسط محمد رضایی - 21-اسفند-1400, 12:32

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  جریان استصحاب در اعتقادیات در کلام هشام بن الحکم مخبریان 0 342 28-اسفند-1400, 18:47
آخرین ارسال: مخبریان
  معنای اجماع در کلام قدما محمد خداپرست 0 318 22-اسفند-1400, 23:26
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  نقد کلام آخوند راجع به نسبت تخییر به کلینی عرفان عزیزی 2 1,476 3-مرداد-1399, 11:55
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  تفاوت عنوان و معنون مهدی خسروبیگی 0 1,607 26-تير-1399, 20:23
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  نکته علمی:  صغری نداشتن حجیت عقل از نظر شهید صدر (قدس سره) مهدی قنبریان 2 6,204 18-ارديبهشت-1395, 22:34
آخرین ارسال: رضا اسکندری

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان