4-ارديبهشت-1401, 12:52
سلام.متشکر از تتبع شما.
راجع به نقل اول معلوم نیست مرتکز در ذهن راوی حجیت خبر واحد ظنی به صورت باشد بلکه شاید در ذهن او این امر مرتکز باشد که ائمه فقیهانی تربیت کردند که فی الجمله(و لو در حد تشخیص روایات تقیه ای از غیر آن یا فهمیدن عموم یا اطلاق از کلام) آنها اجتهاد می کنند ما هم که دسترسی به خود معصومین نداریم از چه کسی اخذ کنیم حضرت یونس را معرفی کردند علاوه بر اینکه کبرایی به نام اخذ از ثقه در این روایت وجود ندارد شاید یونس از اجلای ثقات بوده حضرت فرموده از او اخذ کنید نمی توان نتیجه گرفت مطلق ثقه حجیت دارد.
در نقل دوم هم بحث آقای مددی این است که ثقه به کار رفته در روایت به چه معناست فقیه مورد اعتماد از لحاظ مبانی علمی یا راوی راستگو؟ایشان ۶معنا برای ثقه مطرح می کردند.اول:نماینده ی خاص (ثقتی من اهل بیتی که امام حسین راجع به جناب مسلم فرمودند)دوم:متحرز عن الکذب.سوم:عادل.چهارم:عادل امامی.پنجم:کسی که مبانی علمی او مورد اطمینان است.یونس هم متهم به قیاس بوده هم متهم به تجسیم و تشبیه و رویت.تا جایی که سید مرتضی صراحتا او را اهل قیاس می داند. و ششم:وکیل.لذا باز محرز نیست ثقه کدام است.نسبت به اون دو احتمال عرض می کنم
نقل سوم هم مثل اول است.
راجع به نقل اول معلوم نیست مرتکز در ذهن راوی حجیت خبر واحد ظنی به صورت باشد بلکه شاید در ذهن او این امر مرتکز باشد که ائمه فقیهانی تربیت کردند که فی الجمله(و لو در حد تشخیص روایات تقیه ای از غیر آن یا فهمیدن عموم یا اطلاق از کلام) آنها اجتهاد می کنند ما هم که دسترسی به خود معصومین نداریم از چه کسی اخذ کنیم حضرت یونس را معرفی کردند علاوه بر اینکه کبرایی به نام اخذ از ثقه در این روایت وجود ندارد شاید یونس از اجلای ثقات بوده حضرت فرموده از او اخذ کنید نمی توان نتیجه گرفت مطلق ثقه حجیت دارد.
در نقل دوم هم بحث آقای مددی این است که ثقه به کار رفته در روایت به چه معناست فقیه مورد اعتماد از لحاظ مبانی علمی یا راوی راستگو؟ایشان ۶معنا برای ثقه مطرح می کردند.اول:نماینده ی خاص (ثقتی من اهل بیتی که امام حسین راجع به جناب مسلم فرمودند)دوم:متحرز عن الکذب.سوم:عادل.چهارم:عادل امامی.پنجم:کسی که مبانی علمی او مورد اطمینان است.یونس هم متهم به قیاس بوده هم متهم به تجسیم و تشبیه و رویت.تا جایی که سید مرتضی صراحتا او را اهل قیاس می داند. و ششم:وکیل.لذا باز محرز نیست ثقه کدام است.نسبت به اون دو احتمال عرض می کنم
نقل سوم هم مثل اول است.