امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
آیا به ظاهر روایات قطعی السند غیرفقهی می توان اخذ نمود؟
#1
  حجیت در غیر احتجاجیات اساسا بی معناست.
حجیت به معنای معذریت و منجزیت است یعنی مثلا وقتی می گوییم «ظهور حجت است»، ظهورِ خطاب مولی در صورت اصابه به واقع، واقع را در حق عبد منجز و قطعی می کند(که در این حالت در صورت عصیان خطاب، استحقاق عقاب خواهد داشت) و در صورت عدم اصابه به واقع، معذر عبد است و عبد می تواند به ظهور آن کلام در برابر مولی احتجاج کند و بگوید که من در صورت موافقت خطاب، مستحق عقاب نیستم.
 
این معنا از حجیت صرفا در اموری که حق مولویت و عبودیت در آن مطرح است یا در اموری که به ریاست و مرئوسیت ارتباط پیدا می کند  یا در خطابات حقوقی و فقهی  معنا پیدا می کند. در یک کلام، حجیت صرفا در احتجاجیات معنا دارد و لاغیر.
 
 از اینرو معنا ندارد به کسی که صرفا به دنبال کشف واقع است بگوییم ظهور این کلام برای شما حجت است و واقع برای شما کشف شد!!!
 
برگرفته از گفتگو با استاد معتمدی اردیبهشت 1401
پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود عطار منش


پیام‌های این موضوع
آیا به ظاهر روایات قطعی السند غیرفقهی می توان اخذ نمود؟ - توسط محمد رضایی - 28-ارديبهشت-1401, 15:53

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نظر آیت الله مکارم شیرازی در مورد حجیت ظاهر حال علی آمنی 3 533 11-ارديبهشت-1402, 23:36
آخرین ارسال: میثم تیکدری
Information نکته علمی:  روایات متعارض بنا بر تخییر در حد اصل عملی هستند مخبریان 2 492 29-خرداد-1401, 14:31
آخرین ارسال: مخبریان
  نظر مرحوم سید در مورد روایات کتب اربعه رضا یعقوبی 0 348 20-دي-1400, 10:39
آخرین ارسال: رضا یعقوبی
  چگونه ممکن است به یک روایت صحیح السند، عمل نشود! 83068 5 11,085 5-خرداد-1396, 12:43
آخرین ارسال: aad1416
  کیفیت برخورد با تنافی روایات تأویلی ذیل آیات قرآن با روایات مطابق ظاهر قرآن مخبریان 3 6,083 6-اسفند-1394, 10:22
آخرین ارسال: دلیل
  درخواست توضیح:  موارد تقدیم ظاهر بر اصل خطیب توانا 0 3,040 2-بهمن-1393, 09:36
آخرین ارسال: خطیب توانا
  جواز مخالفت قطعی با علم اجمالی رضا اسکندری 1 4,800 5-دي-1393, 00:49
آخرین ارسال: مهدی
  سؤال:  شهرت در روایات اهل البیت amirabas 0 4,269 15-بهمن-1391, 08:38
آخرین ارسال: amirabas

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان