27-مهر-1401, 13:29
(آخرین تغییر در ارسال: 27-مهر-1401, 13:30 توسط مسعود عطار منش.)
معنای فرمایش جناب کدخدایی اینست که حجت بالفعل نیست ولی قابلیت تبین و تجمیع قراین دارد.
بنده هم فرمایش شما را جزو محتملات خودم ذکر کردم ولی عرض ینده این بود که حرف جدیدی نیست و تا جایی که من می دانم معمول آقایان پذیرفته اند.
قبول شهادت زن در ربع و امثال آن هم نیاز بع دلیل خاصی همچون بنای عقلای امضاشده یا روایت خاصه دارد.
اگر فرمایش استاد اینست که ظاهرا معمول آقایان قبول دارند و حرف حدیدی نیست.
اگر می خواهند حجیتی فراتر از این قایل شوند معنای اینست که بدون دلیل علم آور یا علمی چیزی را حجت دانسته اند و این خلاف فطرت و عقل است زیرا حجت یعنی چیزی که قابلیت احتجاج دارد و چیزی که نه خودش علم آور است و نه پشتوانه علمی دارد نه عقلا و نه عقلاءا قابلیت احتجاج ندارد.
بنده هم فرمایش شما را جزو محتملات خودم ذکر کردم ولی عرض ینده این بود که حرف جدیدی نیست و تا جایی که من می دانم معمول آقایان پذیرفته اند.
قبول شهادت زن در ربع و امثال آن هم نیاز بع دلیل خاصی همچون بنای عقلای امضاشده یا روایت خاصه دارد.
اگر فرمایش استاد اینست که ظاهرا معمول آقایان قبول دارند و حرف حدیدی نیست.
اگر می خواهند حجیتی فراتر از این قایل شوند معنای اینست که بدون دلیل علم آور یا علمی چیزی را حجت دانسته اند و این خلاف فطرت و عقل است زیرا حجت یعنی چیزی که قابلیت احتجاج دارد و چیزی که نه خودش علم آور است و نه پشتوانه علمی دارد نه عقلا و نه عقلاءا قابلیت احتجاج ندارد.