19-آذر-1401, 17:01
نسبت به تفصیل دوم به نظرم (البته بدوا) میاید که یک نکته ای را در نظر باید داشته باشیم و ان این است که امدن قید کشف میکند که اطلاق از اول در مقام بیان نبوده است همان مبنای منسوب به شیخ و یا مبنای جناب اخوند که اطلاق منعقد میشود ولی مراد جدی از حجیت ساقط میشود. اگر مبنای جناب اخوند را قبول کنیم که یک ظهور منعقد میشود جا برای پذیرش تفصیل دوم هست چرا که ظهور منعقد شده است و درگیری بین ظهورها میتواند رخ دهد و اقوی ظهورا که مثلا مطلق باشد مقدم شود. اما اگر مبنای جناب شیخ را داشته باشیم و وجود قید کشف از عدم اطلاق کند و اصلا از اول توهم بوده است فرقی بین یک قید و چند قید در جایی که مطلقات زیاد هستند نیست. بالاخره اصل انعقاد اطلاق معلق است حالا چه یک قرینه یا چند قرینه. معلق علیه طبیعتش به وجود یک فرد بیاید کافی است. و فرض این است که با امدن قید کشف میشود که ظهوری منعقد نشده است. خیالی بوده است.