امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
پاسخی جدید به یک سؤال تکراری: امکان اخذ قطع به حکم در موضوع همان حکم
#2
مقدمه اول: توضیح مراد از قطع و علم

قطع متقوم به سه امر است:
  1. قطع که همان تصدیق جزمی است.
     
  2. متعلق قطع: هر قطعی یک متعلق می‌خواهد و نمی‌شود که انسان قطع داشته باشد اما معلوم نشود که مقطوع او چیست. اصطلاحاً به این متعلق قطع مقطوع بالذات گفته می‌شود. در این که متعلق قطع چیست، سه قول وجود دارد:
    • حکما می‌گویند که متعلق قطع، نسبت در قضیهٔ معقوله است. • اصولی‌ها می‌گویند که متعلق قطع یک مفهوم است. وقتی قطع به عدالت زید داریم، متعلق قطع، مفهوم عدالت زید است.• به نظر ما متعلق قطع، یک قضیهٔ متخلیه است. (عبارت استاد: قطع متعلق است به یک قضیه متخیله)بحث را بر اساس نظر اصولی‌ها پیش می‌بریم. (هرچند نظر ایشان را قبول نداریم؛ اما بحث ما را پیش می‌برد.) 
  3. مقطوع بالذات در هر حال مصداقی دارد که به آن مقطوع بالعرض گفته می‌شود. اگر قطع درست باشد، مصداقش در عالم واقع است (مثلاً اگر قطع به عدالت زید درست باشد، مصداق مقطوع بالذات، عدالت زید است که در عالم واقع موجود است) و اگر قطع نادرست باشد، مصداق مقطوع بالعرض در عالم وَهم است. 
علم هم سه امر وجود دارد:
  1. علم که همان تصدیق و اعتقاد جزمی است.
  2. معلوم بالذات که مفهوم است. 
  3. معلوم بالعرض که مصداق آن مفهوم است. 

فرق بین علم و قطع در معلوم بالعرض است:
  • در قطع مقطوع بالعرض می‌تواند در عالم واقع موجود باشد و می‌تواند در عالم وهم موجود باشد؛
  • اما مصداق معلوم بالعرض دائماً در عالم واقع است. 
لذا مقطوع بالعرض عام و معلوم بالعرض خاص است. پس علم حصه‌ای از قطع است. 

[مهم نیست که همه طبق این اصطلاح مشی کرده‌اند یا خیر، بحث ما مبتنی بر تمایز بین این دو مفهوم است  که فعلاً آنها را تعریف کرده‌ایم و بحث را پیش می‌بریم]
پاسخ


پیام‌های این موضوع
RE: پاسخی جدید به یک سؤال تکراری: امکان اخذ قطع به حکم در موضوع همان حکم - توسط مخبریان - 30-دي-1401, 22:22

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نقض بر مشهور برای انکار امکان اخذ قطع به حکم در موضوع آن حکم مخبریان 3 295 7-بهمن-1401, 16:58
آخرین ارسال: مخبریان
  امکان ردع ظاهری در موارد قطع به تکلیف مخبریان 0 351 6-دي-1401, 19:59
آخرین ارسال: مخبریان
  جمع شدن قطع با امکان خلاف و جمع نشدن آن با احتمال خلاف مخبریان 2 621 26-آذر-1401, 19:39
آخرین ارسال: مخبریان
  توضیح:  مشخص نبودن موضوع احکام بعد از تخصیص از جهت مرکب یا مقید بودن مخبریان 0 251 22-اسفند-1400, 12:48
آخرین ارسال: مخبریان
  توضیح:  چرا شرط مسوق برای تحقق موضوع مفهوم ندارد؟ مخبریان 1 917 19-دي-1400, 01:10
آخرین ارسال: مخبریان
  اشکال:  اشکال بر تلقی مشهور از مفهوم نداشتن شرط مسوق برای تحقق موضوع مخبریان 0 528 19-دي-1400, 00:31
آخرین ارسال: مخبریان

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان