3-بهمن-1401, 09:47
اگر مولی عامی بیان کند که دلالت بر ترخیص کلی دارد، نمی تواند مخصص الزامی برای آن را به صورت منفصل و متاخر بیان کند، زیرا این کار القا مکلفین به خلاف واقع است و خلاف منهج عرفی است به همین جهت ظهور خاص در تخصیص عام ترخیصی، نیست و احتمال اینکه دلیل خاص حمل بر استحباب شود، قوی است.
بنابر این تخصیص عام ترخیصی به خاص الزامی محرز نیست
به عنوان مثال اگر در روایتی بیان شود که در رکعت سوم و چهارم نماز، حمد و تسبیحات هردو جائز است ولی در روایتی دیگر دستور به تسبیحات برای مامومین کند، روایت دوم حمل بر استحباب می شود.
درس خارج فقه استاد شهیدی تاریخ 1401/11/02
بنابر این تخصیص عام ترخیصی به خاص الزامی محرز نیست
به عنوان مثال اگر در روایتی بیان شود که در رکعت سوم و چهارم نماز، حمد و تسبیحات هردو جائز است ولی در روایتی دیگر دستور به تسبیحات برای مامومین کند، روایت دوم حمل بر استحباب می شود.
درس خارج فقه استاد شهیدی تاریخ 1401/11/02