25-بهمن-1401, 18:06
(25-بهمن-1401, 12:33)کایدخورده نوشته:
حضرت امام(ره) میفرماید دلیل اینکه آنها جزئیت و شرطیت للمأمورٌبه را انتزاعی دانسته اند، و نتوانسته اند قائل به اعتباری بودن آنها بشوند، ناتوانی آنها در تصویر درست «جامع» است.
اما اینکه ترسیم درست مبحث إجزاء چگونه است در ادامه (اینجا) می آید.
این اشکال را مرحوم بروجردی هم به جامع مشهور کرده اند و ایشان هم قائلند ما یک امر بیتشر نداریم که روی طبیعت رفته است و مولی برایش حالات مختلفی مانند سفر و حضر و یا اضطرار و اختیار فرض کرده است که اتیان هر کدام با توجه به حال خودش قطعا مجزی است؛ چون اتیان طبیعت می شود.