22-اسفند-1401, 21:17
یه نظر می رسد اثبات حجیت ظاهر حال به صورت کلی مشکل باشد.
در مورد داستان حضرت موسی و خضر اولا ممکن است از باب امر به معروف و نهی از منکر باشد که برخی گفته اند ملاکش ظاهر حال است و الا باب امر به معروف و نهی از منکر بسته می شود چون در اکثر یا کثیری از موارد احتمال عذر مطرح است ثانیا ممکن است اطمینان برای ایشان حاصل می شده و از باب حجیت اطمینان باشد.
در داستان حضرت شعیب ممکن است برای دختران اطمینان حاصل شده باشد هر چند برای ما اطمینان آور نباشد.
در مورد حضرت ابراهیم همان بیان شده خوف و نگرانی برایشان حاصل شد که زبطی به حجیت ظهور حال ندارد.
در مورد داستان حضرت موسی و خضر اولا ممکن است از باب امر به معروف و نهی از منکر باشد که برخی گفته اند ملاکش ظاهر حال است و الا باب امر به معروف و نهی از منکر بسته می شود چون در اکثر یا کثیری از موارد احتمال عذر مطرح است ثانیا ممکن است اطمینان برای ایشان حاصل می شده و از باب حجیت اطمینان باشد.
در داستان حضرت شعیب ممکن است برای دختران اطمینان حاصل شده باشد هر چند برای ما اطمینان آور نباشد.
در مورد حضرت ابراهیم همان بیان شده خوف و نگرانی برایشان حاصل شد که زبطی به حجیت ظهور حال ندارد.