23-ارديبهشت-1402, 19:17
اولا این نکته باید حل شود که لسان لا ضرر و نفی حرج یک لسان نفیی هستند و نتیجه گیری شما یک لسان اثباتی بود. مثلا برای نفی وضوی ضرر با لاضرر فقط وجوب وضو برداشته میشود اما این که تیمم واجب است را با دلیل دیگری اثبات میکنیم. شیخ انصاری دو جا در مکاسب ج 6 این نکته را میفرماید
ثانیا این نکته هم باید حل بشود که لا ضرر و نفی حرج یک لسان امتنانی دارند و شما در مستحب که خودش یک تسهیلی دارد جاری مکنید و با اثبات تکلیف میکنید که وجوب تعدد زوجات باشد
ثالثا برای خیلی ها اگر وجوب تعدد زوجات اثبات شود خلاف امتنان است زیرا زندگی قبلی ها ان مخاطره امیز میشود و خود این هم یک نوع فساد و عنوان ثانوی است و لا ضرر اینها را نمیگیرد. در حقیقت لازمه فرمایش شما این است که ضرر از دیگران دفع بشود و به زندگی خودش متوجه کند.
ثانیا این نکته هم باید حل بشود که لا ضرر و نفی حرج یک لسان امتنانی دارند و شما در مستحب که خودش یک تسهیلی دارد جاری مکنید و با اثبات تکلیف میکنید که وجوب تعدد زوجات باشد
ثالثا برای خیلی ها اگر وجوب تعدد زوجات اثبات شود خلاف امتنان است زیرا زندگی قبلی ها ان مخاطره امیز میشود و خود این هم یک نوع فساد و عنوان ثانوی است و لا ضرر اینها را نمیگیرد. در حقیقت لازمه فرمایش شما این است که ضرر از دیگران دفع بشود و به زندگی خودش متوجه کند.