امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
جواز اخذ اجرت بر اعمالی که مباشرت در انها شرط است
#1
یک بحثی در اذان مطرح است که ایا میتوان برای اذان برای نماز (نه اعلام) اخذ اجرت کرد یا نه؟ این بحث را یک بار علی القاعده مطرح میکنند و یک بار با توجه به روایات.
مرحوم خویی فرموده است ظاهر خطابات این است که مباشرت شرط است و از طرفی اگر نیابتا انجام شود صحیح نیست و اخذ اجرت بر ان اکل مال به باطل میشود. مثلا  اگر کسی پول بدهد به یک حاجی و بگوید برای من در کعبه نماز جعفر طیار بخوان درست نیست چون نماز جعفر طیار خطاب به شخص است و با نیابت صحیح نیست و به اصطلاح نیابت بردار نیست.به عبارتی دلیلی بر مشروعیت نیابت در انها نیست.
استاد گنجی فرمودند علی القاعده در مواردی که شک میکنیم مشروعیت دارد یا ندارد، اشکالی ندارد که اخذ اجرت شود بر اعمالی که مباشرت در انها شرط است. چرا که همینکه احتمال دهیم این اذان صحیح باشد، پس می‌شود که اجیر شود و اکل مال به باطل نیست. در جاهایی که شک داریم نیابت‌بردار است یا نه، اجاره‌اش صحیح است چون احتمال صحت می‌دهیم و در این صورت اجاره‌اش از اکل مال به باطل خارج می‌شود. وقتی که می‌شود کسی را اجیر می‌کنیم تا نماز قضای پدر را قضا کند، با اینکه احتمال عدم نماز قضا واقعاً وجود دارد ولی این اجاره صحیح است.

جلسه 130 تاریخ 1 خرداد ماه 1402
پاسخ


پیام‌های این موضوع
جواز اخذ اجرت بر اعمالی که مباشرت در انها شرط است - توسط خیشه - 1-خرداد-1402, 18:22

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  دو مبنای اصلی در بحث جواز بدار خیشه 0 30 17-ارديبهشت-1403, 20:54
آخرین ارسال: خیشه
  بحث تکلم در اثنا اقامه و اختلاف روایات و انحاء جمع بین انها خیشه 0 195 18-ارديبهشت-1402, 19:47
آخرین ارسال: خیشه
  شرطیت عدم صحت نماز واقعیه امام برای جواز اقتدا خیشه 0 217 6-اسفند-1401, 18:02
آخرین ارسال: خیشه
  سقوط اذان واقامه در فرض سماع انها عزیمت است یا رخصت خیشه 0 178 1-اسفند-1401, 17:46
آخرین ارسال: خیشه
  اصل عملی در جواز یا عدم جواز تقدیم خطبه های نماز جمعه بر زوال سید رضا حسنی 0 1,719 14-دي-1397, 16:30
آخرین ارسال: سید رضا حسنی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان