2-خرداد-1402, 20:34
به نظرم باید اول دید که معنای باطل در ایه چیست؟ باطل عرفی یا شرعی؟ اگر باطل شرعی باشد که خلاف ظاهر است و بحث معاملات است و همچنین شارع تفسیر جدیدی از باطل ارائه نکرده است و همان باطل عرفی را مد نظر قرار داده است. پس باطل به معنای باطل عرفی است. حالا که باطل عرفی بود استاد گنجی میفرماید احتمال صحت هم داشته باشد کفایت میکند چرا که مردم ان را باطل نمیدانند.شاهدش این است که شخصی برای پدرش که از دنیا رفته است اجیر میگیرد تا نماز قضای احتمالی ان را بخواند با این که اصلا معلوم نیست نماز قضا داشته باشد. پس احتمال صحت کفایت میکند نزد عرف.