امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 3 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تبیین کلام استاد قائنی در ردّ اصالۀ التمام
#5
منظور از فتوا همان فتوای به احتیاط است. فکر میکنم تفاوت این مورد با موارد علم اجمالی روشن باشد.در جاهایی که علم اجمالی داریم مثلا دو لیوان داریم یکی از آنها شراب است ولی نمیدانیم کدام است در اینجا میتوان گفت خواست خدا ترک هر دو است تا آن شراب موجود را استفاده نکنیم. اما در بحث ما وظیفه مکلف این بوده که چهار رکعت نماز بخواند شارع به خاطر اینکه نوعا سفرها دارای مشقت هستند لطف کرد و نماز او را دو رکعتی کرد حال اگر در موردی شک کردیم که وظیفه تمام است یا شکسته، مشخص است که حکم به جمع خلاف خواسته خداست. شاید شما نماز دو رکعتی و چهار رکعتی را متباینین میدانید در حالی که مشخص است که اگر نگاه دقیق عقلی را کنار بگذاریم در نگاه عرفی اقل و اکثر هستند و عرف هم از تشریع نماز قصر همین را میفهمد که شارع یک چیز را کوتاه کرد. یعنی همان است ولی با مقداری برش. پس احتیاط در اینجا به نظر من اقتضای این را دارد که بگوییم شما نمازت را کامل بخوان چون نمیدانیم تخفیف خداوند شامل حال شما شده یا نه.
پاسخ


پیام‌های این موضوع
RE: تبیین کلام استاد قائنی در ردّ اصالۀ التمام - توسط emameasr - 17-فروردين-1395, 19:12

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  جمع زیبای استاد شوپایی در بحث درهم مغشوش سید حسین منافی 0 3,560 28-آبان-1395, 14:31
آخرین ارسال: سید حسین منافی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان