9-آبان-1402, 13:34
بحث روی اینه که آقای خویی گفته است اینکه خدا فرموده در شأن من نیست که قبل از بعث رسول عذاب بکنم، به ملازمه ازش فهمیده می شود که شخص مستحق عقاب هم نیست و الا اگر مستحق عقاب باشد، دیگر عقاب آن خلاف شأن الهی نیست.
استاد و مرحوم امام می فرمایند این حرف شما در جایی درسته که شأن در آیه را شأن عدل الهی بدانید و الا اگر شأن را شأن رحمت الهی دانستید، دیگر چنین ملازمه ای وجود ندارد؛ چرا که عدم عذاب با استحقاق عقاب مکلف، نیز سازگار است فضلا از عدم استحقاق عقاب مکلف.
اما سوال شما وارد نیست. چون ما که بحث نمی کنیم حالا کجا مکلف مستحق است کجا مستحق نیست؟ شما دارید می فرمایید که این آقا با اصالة الحظر، مستحق عقاب است خب باشد. الآن همینجا اگر خدا او را عذاب کند، مخالف شأن عدل الهی نیست ولی اگر شأن در آیه را شأن رحمت الهی دانستیم، چه بسا مخالف شأن رحمت الهی باشد.
استاد و مرحوم امام می فرمایند این حرف شما در جایی درسته که شأن در آیه را شأن عدل الهی بدانید و الا اگر شأن را شأن رحمت الهی دانستید، دیگر چنین ملازمه ای وجود ندارد؛ چرا که عدم عذاب با استحقاق عقاب مکلف، نیز سازگار است فضلا از عدم استحقاق عقاب مکلف.
اما سوال شما وارد نیست. چون ما که بحث نمی کنیم حالا کجا مکلف مستحق است کجا مستحق نیست؟ شما دارید می فرمایید که این آقا با اصالة الحظر، مستحق عقاب است خب باشد. الآن همینجا اگر خدا او را عذاب کند، مخالف شأن عدل الهی نیست ولی اگر شأن در آیه را شأن رحمت الهی دانستیم، چه بسا مخالف شأن رحمت الهی باشد.