8-ارديبهشت-1393, 00:07
سلام علیکم
ابتدا باید تذکر دهم که بین اصولیون در تعریف امر مولوی و ارشادی اختلاف است و این اختلاف تعریف موجب میشود که پاسخ این سوال تفاوت داشته باشد. حال بنده 2 تعریف را مطرح میکنم:
1. امر مولوی امری است که اطاعت و عصیان دارد و به خاطر اطاعت مکلف مستحق ثواب و به خاطر عصیان مستحق عقاب میشود و امر ارشادی امری است که اطاعت و امتثال جداگانه ای ندارد و هیچ مصلحت و مفسده ای در خود مامور به آن نیست بلکه تمام مصحلت و مفسده از امر همان مشار الیه فهمیده میشود.
ظاهرا شیخ انصاری این نظر را پذیرفته است. با این تعریف شاید با تسامح گفت که میشود امر مولوی و ارشادی با هم جمع شوند و مثال آن هم افعل الصلاه و شرب الدواء باشد.
2. امر مولوی امری است که مولا در آن امر مولویت خود را لحاظ کرده است و امر ارشادی امری است که مولا در آن لحاظ مولویت نداشته باشد که طبق این معنا استحقاق عقاب و ثواب دخلی ندارد.
تفاوت این دو تعریف در مثال اطیعوا الله نمایان میشود که طبق تعریف اول امر ارشادی است و طبق تعریف دوم مولوی است.
طبق تعریف 2 امکان ندارد که مولا در یک کلام هم امر مولوی و هم امر ارشادی کرده باشد.
ابتدا باید تذکر دهم که بین اصولیون در تعریف امر مولوی و ارشادی اختلاف است و این اختلاف تعریف موجب میشود که پاسخ این سوال تفاوت داشته باشد. حال بنده 2 تعریف را مطرح میکنم:
1. امر مولوی امری است که اطاعت و عصیان دارد و به خاطر اطاعت مکلف مستحق ثواب و به خاطر عصیان مستحق عقاب میشود و امر ارشادی امری است که اطاعت و امتثال جداگانه ای ندارد و هیچ مصلحت و مفسده ای در خود مامور به آن نیست بلکه تمام مصحلت و مفسده از امر همان مشار الیه فهمیده میشود.
ظاهرا شیخ انصاری این نظر را پذیرفته است. با این تعریف شاید با تسامح گفت که میشود امر مولوی و ارشادی با هم جمع شوند و مثال آن هم افعل الصلاه و شرب الدواء باشد.
2. امر مولوی امری است که مولا در آن امر مولویت خود را لحاظ کرده است و امر ارشادی امری است که مولا در آن لحاظ مولویت نداشته باشد که طبق این معنا استحقاق عقاب و ثواب دخلی ندارد.
تفاوت این دو تعریف در مثال اطیعوا الله نمایان میشود که طبق تعریف اول امر ارشادی است و طبق تعریف دوم مولوی است.
طبق تعریف 2 امکان ندارد که مولا در یک کلام هم امر مولوی و هم امر ارشادی کرده باشد.
اللهم عجل لولیک الفرج