6-دي-1402, 18:05
اما به نظر ما روایت ابن بزیع که ملاک مطهریت آب چاه را ماده دار بودن آن می داند، شامل باران هم می شود و آب باران، ماده دار است چون ما ماده را به معنای مدد رسان معنی کردیم. وقتی یک قطره از باران در ظرف متنجس می افتد، پشت این قطره قطرات دیگری در راه هستند که آن قطرات دیگر هم معتصم هستند و همین کافی برای ماده دار بودن است. ما نیاز به ابر در آسمان برای ماده دار بودن نیستیم بلکه همین پشت داشتن برایمان کافی است. کما این که در جاری هم می گفتیم که اگر رودخانه شیب باشد و نجس با قسمت پایین آن ملاقات کند، پشت سر آن آب های دیگری دارد می آید که معتصم هستند یعنی با ملاقات نجس نمی شوند و این هم یعنی ماده دار بودن. مثل آب جاری، آب بارانی است که از آسمان می آید فقط فرق در افقی و عمودی دارند. کما این که در برف آب هم گفتیم وقتی قسمت پایین برف آب با نجس برخورد کرد اگر بقیه قسمت ها که در مسیر است به اندازه کر باشد، باز هم ماده دار محسوب می شود اما اگر بقیه آب، قلیل باشد، پایین آب نجس شده و بالای آب هم معتصم نیست و با برخورد به نجس، نجس می شود و دیگر ماده دار نیست.( درس خارج فقه، جلسه ۴۹، ۴ دی ۱۴۰۲)