8-فروردين-1403, 18:14
این اصل عقلائی صحیح به نظر می رسد ولی در شبهات موضوعیه نه حکمیه. یعنی اگر عقلاء فراموش کنند ایا فلان مال را به فلان شخص فروختم یا نه اصل بر عدم فروش است.
اما بحث در شبهات حکمیه است. یعنی اگر عقلاء بیعی را صحیح بدانند ولی احتمال بدهند شارع آن بیع را فاسد بداند و ردع یا امضای شارع هم امعلوم نباشد، آیا عقلاء اصل را بر عدم انتقال می گذارند؟! به نظر می رسد چنین نیست. محل بحث هم در شبهات حکمیه است نه شبهات موضوعیه.
اما بحث در شبهات حکمیه است. یعنی اگر عقلاء بیعی را صحیح بدانند ولی احتمال بدهند شارع آن بیع را فاسد بداند و ردع یا امضای شارع هم امعلوم نباشد، آیا عقلاء اصل را بر عدم انتقال می گذارند؟! به نظر می رسد چنین نیست. محل بحث هم در شبهات حکمیه است نه شبهات موضوعیه.