در شریعت مقدس نبوی برای مومن از حرمتی والاتر از کعبه سخن به میان آمده است(1) و روایات نورانی اهل بیت علیم السلام هم در باب کبائری نظیر غیبت(2) ، استهزاء(3) ، افتراء(4) و ... سخن، فراوان دارند.
همچنین ادله نهی از قول بغیر علم(5) نیز هدایتگرانه ما را از قضاوتهای خالی از اندیشه و ارزیابی های شتابزده تحذیر می دهند.
از سوی دیگر میبینیم که نهی از منکر از فروع دین مبین ،و کیاست و فراست نیز از ویژگی های مومن برشمرده شده است(6) . خصوصا در شرایط زندگی پر ز نیرنگ دهکده خوش آب و رنگ جهانی! که کذبترینِ دروغ ها را در لباس صادقترینِ راست ها زینت آرایی و شب و روز را در هم تنیده میکنند شاید دیگر نتوان گفت : "رنگ رخساره خبر میدهد از سر درون!"
خلاصه مطلب آنکه شخصا در مقام عمل حیران میان این دو وظیفه که چه کنم؟آیا برای اظهار نظر در فضای اجتماعی سیاسی که سرعت عمل و زمانشناسی از شروط اولیه آن است حتما باید تحصل علم نمود؟ حد حمل بر صحت تابه کجاست؟ در تزاحم میان اصلاح جامعه مسلمین و هتک احتمالی یک مسلمان کدام یک مقدم است؟
ذکر این خاطره خالی از لطف نیست در ایام حوادث ناگوار فتنه88 از یکی از اجلاء حوزه ومجتهدین متخلق و صاحب کرسی اخلاق پرسیدم"باتوجه به تاکیید مقام معظم رهبری و از سوی دیگر تزاحم این دو باب(حداقل به زعم من ناتوان) چگ.نه جمع کنیم کنیم؟ ایشان با کیاست مثال زدنی فرمودند:"بصیرت به همین است که جمع کنی" !
1 الإختصاص / النص / 325 / في غرائب أحوالهم و أفعالهم ع ..... ص : 319
2 وسائل الشيعة، ج12، ص: 278
3 همان ص: 264
4 همان، ص: 302
5 الكافي طبع الإسلامية؛ ج1، ص: 42؛ باب النهي عن القول بغير علم
6 بحار الأنوار (ط - بيروت) / ج64 / 307 / باب 14 علامات المؤمن و صفاته ..... ص : 261
همچنین ادله نهی از قول بغیر علم(5) نیز هدایتگرانه ما را از قضاوتهای خالی از اندیشه و ارزیابی های شتابزده تحذیر می دهند.
از سوی دیگر میبینیم که نهی از منکر از فروع دین مبین ،و کیاست و فراست نیز از ویژگی های مومن برشمرده شده است(6) . خصوصا در شرایط زندگی پر ز نیرنگ دهکده خوش آب و رنگ جهانی! که کذبترینِ دروغ ها را در لباس صادقترینِ راست ها زینت آرایی و شب و روز را در هم تنیده میکنند شاید دیگر نتوان گفت : "رنگ رخساره خبر میدهد از سر درون!"
خلاصه مطلب آنکه شخصا در مقام عمل حیران میان این دو وظیفه که چه کنم؟آیا برای اظهار نظر در فضای اجتماعی سیاسی که سرعت عمل و زمانشناسی از شروط اولیه آن است حتما باید تحصل علم نمود؟ حد حمل بر صحت تابه کجاست؟ در تزاحم میان اصلاح جامعه مسلمین و هتک احتمالی یک مسلمان کدام یک مقدم است؟
ذکر این خاطره خالی از لطف نیست در ایام حوادث ناگوار فتنه88 از یکی از اجلاء حوزه ومجتهدین متخلق و صاحب کرسی اخلاق پرسیدم"باتوجه به تاکیید مقام معظم رهبری و از سوی دیگر تزاحم این دو باب(حداقل به زعم من ناتوان) چگ.نه جمع کنیم کنیم؟ ایشان با کیاست مثال زدنی فرمودند:"بصیرت به همین است که جمع کنی" !
1 الإختصاص / النص / 325 / في غرائب أحوالهم و أفعالهم ع ..... ص : 319
2 وسائل الشيعة، ج12، ص: 278
3 همان ص: 264
4 همان، ص: 302
5 الكافي طبع الإسلامية؛ ج1، ص: 42؛ باب النهي عن القول بغير علم
6 بحار الأنوار (ط - بيروت) / ج64 / 307 / باب 14 علامات المؤمن و صفاته ..... ص : 261
انسانم آرزوست . . .