8-ارديبهشت-1403, 15:20
(آخرین تغییر در ارسال: 8-ارديبهشت-1403, 15:23 توسط مسعود عطار منش.)
تعبیر فلیغیرون خلق الله ظاهراً کلام شیطان است. یعنی شیطان میگوید «لآمرنهم» اینها را امر میکنم، «فلیغیرون خلق الله» این ها هم به پیروی از امر من، خلق الله را تغییر میدهند.
این مقدار که آنچه شیطان بدان امر میکند باید فی الجمله مبغوض خدا و مایۀ ضلالت باشد قابل درک است ولی اولاً مگر تمام اوامر شیطان، مربوط به محرمات است؛ آیا شیطان به مکروهات امر نمی کند؛ مثلاً اگر در یک روایت بیان شود شیطان مردمان را به عجب امر میکند ظاهرش آن است که عجب حرام است؟!
اگر بگویید سیاق آیه، سیاق محرمات است، خواهیم گفت، آیا کسی از فقهاء «فلیبتکن آذان الانعام» (یعنی شکافتن گوش چهارپایان) را حرام میداند.
ثانیاً بر فرض که ظهور در حرمت داشته باشد، آیا آیۀ مزبور در مقام بیان قیود است؟ شاید شیطان صرفاً در برخی موارد به تغییر خلق الله امر میکند ولی چون آیه در مقام بیان جزئیات نبوده، جزئیات امر شیطان را بیان نکرده است.
برای اطلاق گیری باید ظاهر متکلم این باشد که در مقام بیان است؛ کجای آیه ظهور در این دارد که در مقام بیان جزئیات امر شیطان است؟
ثالثاً مگر نه آن است که بشر در سر تا سر عالم تغییر ایجاد میکند؛ آیا تمام تغییراتی که در خلقت ایجاد مینکد حرام است؟!
شاید آیه ناظر به تغییر فطرت توحیدی مردم باشد که در خلقتشان نهادینه شده است؛ مقصود روایت از دین الله نیز همین توحید باشد. این معنا خیلی روشنتر و قابل فهم تر از معنایی است که آقای اراکی فرموده است.
این مقدار که آنچه شیطان بدان امر میکند باید فی الجمله مبغوض خدا و مایۀ ضلالت باشد قابل درک است ولی اولاً مگر تمام اوامر شیطان، مربوط به محرمات است؛ آیا شیطان به مکروهات امر نمی کند؛ مثلاً اگر در یک روایت بیان شود شیطان مردمان را به عجب امر میکند ظاهرش آن است که عجب حرام است؟!
اگر بگویید سیاق آیه، سیاق محرمات است، خواهیم گفت، آیا کسی از فقهاء «فلیبتکن آذان الانعام» (یعنی شکافتن گوش چهارپایان) را حرام میداند.
ثانیاً بر فرض که ظهور در حرمت داشته باشد، آیا آیۀ مزبور در مقام بیان قیود است؟ شاید شیطان صرفاً در برخی موارد به تغییر خلق الله امر میکند ولی چون آیه در مقام بیان جزئیات نبوده، جزئیات امر شیطان را بیان نکرده است.
برای اطلاق گیری باید ظاهر متکلم این باشد که در مقام بیان است؛ کجای آیه ظهور در این دارد که در مقام بیان جزئیات امر شیطان است؟
ثالثاً مگر نه آن است که بشر در سر تا سر عالم تغییر ایجاد میکند؛ آیا تمام تغییراتی که در خلقت ایجاد مینکد حرام است؟!
شاید آیه ناظر به تغییر فطرت توحیدی مردم باشد که در خلقتشان نهادینه شده است؛ مقصود روایت از دین الله نیز همین توحید باشد. این معنا خیلی روشنتر و قابل فهم تر از معنایی است که آقای اراکی فرموده است.