10-ارديبهشت-1403, 16:39
(8-ارديبهشت-1403, 20:45)مسعود عطار منش نوشته: درس خارج اصول جلسۀ 64 مورخ 188 دی 1402با عرض سلام و ادب
استعمالات متنوع و مختلفالسنخ به دو گونه میتوانند در فهم این فوارق اثرگذار باشند:1.گونۀ اول ... استعمالهایی که مختلفالسنخ هستند و با همدیگر از جهت سبک استعمالی تفاوت دارند میتوانند ما را به معنای بدون قرینه رهنمون سازند چون با لحاظ حساب احتمالات، احتمال اینکه در تمام این استعمالات متنوّع یک قرینهای وجود داشته باشد و ما از آن قرینه غفلت کرده باشیم، منتفی است. با توجه به اینکه استعمالات مورد نظر متنوّع و مختلفالسنخ هستند خیلی اوقات احتمال اینکه یک قرینهای برای تمام اینها وجود داشته باشد که از قبیل قرینیت موجود باشد و در هر کدام از اینها به یکی از این قرائن مستند باشد، منتفی میگردد.2.گونۀ دوم استفاده از استعمالات آن است که با گردآوری استعمالات متعدّد و متنوع ببینیم آن معنایی که در تمام آنها حضور دارد کدامین معنا است.
چه تفاوتی بین گونه اول و گونه دوم شناخت موضوع له وجود دارد ظاهرا در هر دو باید در مقامات مختلف استعمالات را چک کرد تا از عدم وجود قرینه در استعمال مطمئن شد، و به معنای حقیقی و موضوع له رسید راه دوم چیست؟