امتیاز موضوع:
  • 4 رای - 4 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
درخواست توضیح: مشخصات و ممیزات شهوت از محبت
#15
(13-آذر-1400, 20:05)علاوی نوشته: 2-عشق پاک که اگر چه نظر او به ظاهر محبوب است، ولی چون ظاهر نماد باطن است و نشان از ذات الهی دارد، خود زمینه ساز عشق حقیقی می شود 
گاه از آن به «عشق اوسط» نیز نام مى برند که همان محبت نسبت به همه اجزاى عالم است؛ از آن رو که مظاهر صفات الهى است.
ر.ک: اسفار، ج 7، ص 184؛ 
دامادى، سیدمحمد، شرح عشق و عاشقى هم عشق گفت، صص 97و98. 
گاهى نیز به آن «عشق نفسانى یا عفیف» نیز اطلاق مى گردد.
محمد بن محمد بن الحسن، نصیرالدین الطوسى، شرح الاشارات و التنبیهات، نمط نهم، فصل هفتم و هشتم.

عشق یعقوب به پسرش یوسف:
هرگاه که یعقوب، یوسف را به «چشم سر» مى دید، به «چشم سرّ» در مشاهده حق بود و چون مدتى مشاهده یوسف از وى دریغ شد، مشاهده حضرت حق نیز از دل وى در حجاب گردید. از این رو آن همه جزع و فزع یعقوب در فراغ یوسف، بر فوت مشاهده حق بود؛ نه بر فوت مصاحبت یوسف و آن زمان که دوباره به دیدار یوسف موفق شد، به سجده افتاد که دلش معشوق اصلى را دید.
(کشف الاسرار، ج 5، ص 140؛ در این خصوص نگا: عرفان اسلامى، صص 177 و 178)

منبع



به نظر می رسد قول بالا معتقد است که وجود محبت و حب دنیوی مذموم نشانه ی دارد مثل اینکه آن محبت بوجود آمده نسبت انسان اگر شدّت و میزان آن دستخوش تغییری شود بطور مثال اگر عارف واصلی به دختری محبت داشته باشد ولی بعداً با بالا رفتن سن آن دختر شدت محبت و میزان آن محبتش کمی کمتر شود مشخص می شود که آن یک محبت دنیوی مذموم بوده است. و محبتش به آن دختر به این دلیل نبوده است که آن دختر مخلوق خدای است و یک عارف واصل هرگز دچار چنین محبتی نخواهد شد.
امام صادق«علیه السلام» مى فرماید: «من وضع حبّه فى غیر موضعه فقد تعرّض للقطیعة»؛ بحارالانوار، ج 74، ص 183. «هر کس محبتش را در غیر جاى خویش قرار دهد [ به جاى رابطه و پیوند ]خود را در معرض جدایى قرار داده است». 
اگر زیبایى ظاهرى، ذاتى آدمى بود، نباید از میان مى رفت؛ زیرا «الذاتى لا یختلف و لا یتخلّف». 

سعدیا عشق نیامیزد و شهوت با هم
پیش تسبیح ملایک نرود دیو رجیم
سعدی، دیوان اشعار، غزلیات، غزل شمارهٔ ۴۳۱

عشق بر مرده نباشد پايدار
عشق را بر حى جان‌افزاى دار
مثنوى معنوى، دفتر 5، ابیات 3272.

اگر این تصور صحیح باشد.
ذر مقابل قول  دیگری می گوید علاقه به زیبایی فطری و ذاتی است و هر انسانی اگرچه یک عارف بزرگ باشد اگر از صورت یک دختر زیبا خوشش نیاید، یک بیمار روانی است اگرچه عارفی واصل باشد.
شیخ رجبعلی، عارف خیاط،  اینچنین می‌گوید: « چشمت که به نامحرم می‌افتد، اگر خوشت نیامد که مریضی!!»
https://www.yjc.news/00KEYk
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
پاسخ


پیام‌های این موضوع
RE: - توسط شیخ خوئی - 29-دي-1393, 21:16
RE: - توسط خطیب توانا - 30-دي-1393, 00:57
RE: - توسط خطیب توانا - 1-بهمن-1393, 01:02
RE: - توسط محمد الامین - 1-بهمن-1393, 02:05
RE: - توسط شیخ خوئی - 6-بهمن-1393, 19:48
RE: مشخصات و ممیزات شهوت از محبت - توسط علاوی - 13-آذر-1400, 23:20

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان