3-اسفند-1393, 12:30
وجه حجیت سیره متشرعه
برای وجه حجیت سیره متشرعه دو وجه را میتوان بیان نمود:
1. حجیت سیره متشرعه از باب تقریر معصوم که در این صورت اتصال سیره به زمان معصوم و امکان ردع ایشان و نبود فضای تقیه و ابتلای مساله به حدی که سیره مورد علم عادی معصوم قرار گرفته باشد و موظف به ردع باشند، لازم است.
2. حجیت سیره متشرعه از این باب که این سیره، سیره متشرعه بما هم متشرعه است یعنی از شرع گرفته شده است (نحوه گرفته شدن آن از شرع مختلف است مثلا ممکن است روایات، ادله یا قرائنی در مساله وجود داشته که به دست ما نرسیده است) و کاشف از نظر شارع می باشد که در این صورت نیازی به تقریر معصوم و وجود شرائط تقریر نمی باشد.
برای وجه حجیت سیره متشرعه دو وجه را میتوان بیان نمود:
1. حجیت سیره متشرعه از باب تقریر معصوم که در این صورت اتصال سیره به زمان معصوم و امکان ردع ایشان و نبود فضای تقیه و ابتلای مساله به حدی که سیره مورد علم عادی معصوم قرار گرفته باشد و موظف به ردع باشند، لازم است.
2. حجیت سیره متشرعه از این باب که این سیره، سیره متشرعه بما هم متشرعه است یعنی از شرع گرفته شده است (نحوه گرفته شدن آن از شرع مختلف است مثلا ممکن است روایات، ادله یا قرائنی در مساله وجود داشته که به دست ما نرسیده است) و کاشف از نظر شارع می باشد که در این صورت نیازی به تقریر معصوم و وجود شرائط تقریر نمی باشد.