اقسام سیره متشرعه
سیره متشرعه ممکن است سیره متشرعه عوام مردم باشد و ممکن است سیره متشرعه عوام و خواص باشد که در صورت دوم اگر اتصال آن به زمان معصوم ثابت شود، دلیل قطعی حکم خواهد بود و از از اجماع هم بالاتر است.
سیره متشرعه عوام از حیث منشأ آن اقسامی دارد:
1. سیره متشرعه بما هم متشرعه است؛ یعنی منشأ آن شرع مقدس می باشد که این صورت هم دو صورت دارد:
• سیره در اثر ارتباط با معصومین حاصل شده است. این سیره معتبر است.
• سیره منشأ شرعی دیگری غیر از ارتباط مستقیم با معصوم مثل فتاوای علماء یا ... داشته باشد. اگر منشأ این نوع از سیره فتاوای فقهاء باشد، اعتبار مستقلی نخواهد داشت و باید فتاوای فقهاء مورد بررسی قرار گیرد و اگر اجماعی در کار باشد، اجماع حجت است نه سیره و اگر این سیره منشأ معلوم دیگری داشته باشد، مدرکی خواهد بود و لازم است آن منشأ مد نظر قرار گیرد مگر آنکه متصل به زمان معصوم باشد. و اگر منشأ آن مجهول باشد، یا متصل است و یا غیر متصل؛ اگر متصل باشد، از حیث عدم ردع معصوم حجت خواهد بود و اگر متصل نباشد، حجت نخواهد بود مگر آنکه به نحوی کاشف از منابع شرع باشد یا ناشی از ارتکاز متصل متشرعه باشد.
2. سیره متشرعه بما هم عقلاء: این نوع به سیره عقلاء ملحق می شود.
3. سیره متشرعه بما هم لا ابالی در دین: این سیره معتبر نیست.
سیره متشرعه ممکن است سیره متشرعه عوام مردم باشد و ممکن است سیره متشرعه عوام و خواص باشد که در صورت دوم اگر اتصال آن به زمان معصوم ثابت شود، دلیل قطعی حکم خواهد بود و از از اجماع هم بالاتر است.
سیره متشرعه عوام از حیث منشأ آن اقسامی دارد:
1. سیره متشرعه بما هم متشرعه است؛ یعنی منشأ آن شرع مقدس می باشد که این صورت هم دو صورت دارد:
• سیره در اثر ارتباط با معصومین حاصل شده است. این سیره معتبر است.
• سیره منشأ شرعی دیگری غیر از ارتباط مستقیم با معصوم مثل فتاوای علماء یا ... داشته باشد. اگر منشأ این نوع از سیره فتاوای فقهاء باشد، اعتبار مستقلی نخواهد داشت و باید فتاوای فقهاء مورد بررسی قرار گیرد و اگر اجماعی در کار باشد، اجماع حجت است نه سیره و اگر این سیره منشأ معلوم دیگری داشته باشد، مدرکی خواهد بود و لازم است آن منشأ مد نظر قرار گیرد مگر آنکه متصل به زمان معصوم باشد. و اگر منشأ آن مجهول باشد، یا متصل است و یا غیر متصل؛ اگر متصل باشد، از حیث عدم ردع معصوم حجت خواهد بود و اگر متصل نباشد، حجت نخواهد بود مگر آنکه به نحوی کاشف از منابع شرع باشد یا ناشی از ارتکاز متصل متشرعه باشد.
2. سیره متشرعه بما هم عقلاء: این نوع به سیره عقلاء ملحق می شود.
3. سیره متشرعه بما هم لا ابالی در دین: این سیره معتبر نیست.