امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 3 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
سؤال: آیاتنافی درکلمات شیخ درتقدیم دلیل احتیاط یابراءت وجوددارد؟
#1
مرحوم شیخ اعلی الله مقامه در کتاب فراءد بحث علم اجمالی بین اقلّ و اکثر جلد2چاپ مجمع الفکرالإسلامی صفحه331-333 میفرمایند: دلیل عقلی احتیاط مورود ادلّه براءت شرعی است و عکس آن را که مرحوم صاحب فصول فرموده اند رد مینمایند ولی در نهایت میفرمایند: نعم لو کان مستند الاحتیاط أخبار الاحتیاط، کان لحکومة تلک الأخبار علی أخبار البراءة وجه أشرنا الیه فی الشبهة التحریمیّة ...
حال سؤال از اعزّۀ بزرگوار این است که آیا مصنّف رحمه الله در شک در اصل تکلیف این بیان را قبول فرموده که ادلّه شرعیه احتیاط مقدم بر ادلّه شرعی براءت باشد و دلیل عقلی احتیاط مورود باشد و یا مختار وی امری دیگر است؟ و در مواردی دلیل عقلی را هم به عنوان بیان بر ادلّه شرعیّه احتیاط مقدم فرموده و گاهی ادلّه شرعیّه براءت را معارض ددلیل براءت میدانند و نه محکوم؟
پاسخ
 سپاس شده توسط مهدی قنبریان ، عابدی اردکانی


پیام‌های این موضوع
آیاتنافی درکلمات شیخ درتقدیم دلیل احتیاط یابراءت وجوددارد؟ - توسط عادل - 29-بهمن-1393, 12:56
RE: - توسط رضا اسکندری - 2-اسفند-1393, 21:20

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  سؤال:  احتیاط، موجب علم اجمالی به انجام تکلیف است یا علم تفصیلی؟ hadi 2 5,207 14-اسفند-1398, 13:07
آخرین ارسال: محمد مقتدایی
  سؤال:  آیا مرحوم شیخ بین اصالة الحظر و اصل احتیاط خلط کرده اند؟ رضا اسکندری 0 3,888 19-آبان-1393, 19:14
آخرین ارسال: رضا اسکندری

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان