امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 3 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
سؤال: آیاتنافی درکلمات شیخ درتقدیم دلیل احتیاط یابراءت وجوددارد؟
#2
سلام
مطابق آنچه مرحوم شیخ در شبهه تحریمیه فرموده اند اگر ما اخبار احتیاط را حمل بر ارشاد نکنیم و مفاد آنها را تکلیف ظاهری به وجوب کف و ترک دخول در شبهه بدانیم، اخبار احتیاط حاکم بر ادله برائت خواهند بود چرا که مفاد ادله برائت عدم استحقاق عقاب بر مخالفت حکم مجهول است و اخبار احتیاط دال بر تکلیف ظاهری.
و لذا مرحوم شیخ راه تفصی را حمل اخبار احتیاط بر ارشاد می داند.
این مطلب را در مباحث مختلفی از کلام شیخ می توان مشاهده کرد. از جمله:
أنّ مقتضى أكثر أدلّة البراءة المتقدّمة- و هي جميع آيات الكتاب، و العقل، و أكثر السنّة، و بعض تقريرات الإجماع- عدم استحقاق العقاب على مخالفة الحكم الذي لا يعلمه المكلّف، و من المعلوم أنّ هذا من مستقلّات العقل الذي لا يدلّ أخبار التوقف و لا غيرها من الأدلة النقليّة على خلافه، و إنّما يثبت أخبار التوقف- بعد الاعتراف بتماميّتها على ما هو المفروض- تكليفا ظاهريّا بوجوب الكفّ و ترك المضيّ عند الشبهة، و الأدلّة المذكورة لا تنفي هذا المطلب، فتلك الأدلّة بالنسبة إلى هذه الأخبار من قبيل الأصل بالنسبة إلى الدليل، فلا معنى لأخذ الترجيح بينهما.
فرائد الاصول جلد 2 صفحه 74
پاسخ
 سپاس شده توسط مهدی قنبریان ، عادل


پیام‌های این موضوع
RE: - توسط رضا اسکندری - 2-اسفند-1393, 21:20

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  سؤال:  احتیاط، موجب علم اجمالی به انجام تکلیف است یا علم تفصیلی؟ hadi 2 5,207 14-اسفند-1398, 13:07
آخرین ارسال: محمد مقتدایی
  سؤال:  آیا مرحوم شیخ بین اصالة الحظر و اصل احتیاط خلط کرده اند؟ رضا اسکندری 0 3,887 19-آبان-1393, 19:14
آخرین ارسال: رضا اسکندری

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان