9-ارديبهشت-1394, 06:45
سلام
به نظر روایات مربوط به «تعییر» هم مرتبط با همین موضوع است، مرحوم کلینی در کتاب التعییر چند روایت ذکر می کنند که به یک مورد اشاره می شود.
«عَنْهُ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ أَذَاعَ فَاحِشَةً كَانَ كَمُبْتَدِئِهَا وَ مَنْ عَيَّرَ مُؤْمِناً بِشَيْءٍ لَمْ يَمُتْ حَتَّى يَرْكَبَهُ».
حال در این که شماتت و تعییر دو نوع برخورد متفاوت هستند که یک اثر دارند و یا این که هر دو از باب مصداق برای یک موضوع جامع هستند،نیاز به بحث و بررسی بیشتری دارد.
«عَنْهُ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ أَذَاعَ فَاحِشَةً كَانَ كَمُبْتَدِئِهَا وَ مَنْ عَيَّرَ مُؤْمِناً بِشَيْءٍ لَمْ يَمُتْ حَتَّى يَرْكَبَهُ».
حال در این که شماتت و تعییر دو نوع برخورد متفاوت هستند که یک اثر دارند و یا این که هر دو از باب مصداق برای یک موضوع جامع هستند،نیاز به بحث و بررسی بیشتری دارد.