28-آبان-1393, 12:44
نظر آیت الله شبیری زنجانی راجع به ماهیت وجوب تخییری:
به نظر ایشان تفاوت وجوب تعیینی و تخییری در وجوب نیست بلکه در واجب است به این بیان که در وجوب تعیینی فرد واجب است ولی در وجوب تخییری جامع بین افراد واجب می باشد. یکی از عبارات درس خارج صوم ایشان که به این مطلب اشاره دارد در ادامه می آید:
نظر سوم (در مورد چیستی و ماهیت واجب تخییری) كه نظر صحيح است و نظر مختار و نظر مرحوم آقای خوئی نيز همين است، فرق بين آنها در واجب است و در وجوب نيست، وجوب لابديت و ضرورت تشريعی يک شیء است كه يعنی بدون آن عبد معذور نيست، منتها متعلق وجوب گاهی يک شیء معينی میشود كه اين واجب تعيينی میشود، و گاهی شرع عدلی برای آن تعيين كرده و واجب، جامع بين عدلين است، در نظر سوم عتق رقبه واجب نيست و ذمه شخص به عتق رقبه اشتغال ندارد، به جامع بين سه چيز اشتغال دارد و ضرورت و لابديت برای جامع است، اگر جامع منتفی شد، عبد معذور نيست، اگر جامع وجود پيدا كرد، عذر دارد، اما نسبت به فرد فرد نمیتوانيم حكم به وجوب فرد كنيم، در واجب تعيينی همان شیء معين لابديت دارد و در واجب تخييری جامعی است كه بين افراد مردد است و آن جامع لابديت دارد. (صوم سال سوم 7/ 7/ 88 درس 230)
به نظر ایشان تفاوت وجوب تعیینی و تخییری در وجوب نیست بلکه در واجب است به این بیان که در وجوب تعیینی فرد واجب است ولی در وجوب تخییری جامع بین افراد واجب می باشد. یکی از عبارات درس خارج صوم ایشان که به این مطلب اشاره دارد در ادامه می آید:
نظر سوم (در مورد چیستی و ماهیت واجب تخییری) كه نظر صحيح است و نظر مختار و نظر مرحوم آقای خوئی نيز همين است، فرق بين آنها در واجب است و در وجوب نيست، وجوب لابديت و ضرورت تشريعی يک شیء است كه يعنی بدون آن عبد معذور نيست، منتها متعلق وجوب گاهی يک شیء معينی میشود كه اين واجب تعيينی میشود، و گاهی شرع عدلی برای آن تعيين كرده و واجب، جامع بين عدلين است، در نظر سوم عتق رقبه واجب نيست و ذمه شخص به عتق رقبه اشتغال ندارد، به جامع بين سه چيز اشتغال دارد و ضرورت و لابديت برای جامع است، اگر جامع منتفی شد، عبد معذور نيست، اگر جامع وجود پيدا كرد، عذر دارد، اما نسبت به فرد فرد نمیتوانيم حكم به وجوب فرد كنيم، در واجب تعيينی همان شیء معين لابديت دارد و در واجب تخييری جامعی است كه بين افراد مردد است و آن جامع لابديت دارد. (صوم سال سوم 7/ 7/ 88 درس 230)