حجیت اجماع از باب تقریر معصوم
یکی از مبانی اصولی آیت الله العظمی شبیری زنجانی این است که ایشان اجماع را از باب تقریر معصوم حجت می دانند و لذا در اجماع هم باید اتصال به زمان معصوم احراز شود و هم مساله از مسائل اصلی و مبتلا به باشد تا از عدم ردع امام حجیت آن ثابت گردد با توجه به این مبنا اجماع مدرکی هم حجت است.
عبارت زیر گوشه از درس نکاح ایشان است که به این مطلب اشاره دارد:
ما مبناي حجيت اجماع را بر تقرير معصومعليه السلام (و لو با عدم ردع) استوار، و اتصال اتفاق را تا زمان ائمه شرط آن ميدانيم، در مسائلي كه به ندرت اتفاق ميافتد و محل ابتلا نيست (مانند عروض جنون يا اغماء پس از انشاء عاقد اول و پيش از انشاء عاقد دوم) نميتوان با عدم ردع، تقرير معصوم را اثبات كرد، هر چند در ميان عامه مخالفي هم نداشته باشد. (نکاح4درس374ـ 15/10/80)
یکی از مبانی اصولی آیت الله العظمی شبیری زنجانی این است که ایشان اجماع را از باب تقریر معصوم حجت می دانند و لذا در اجماع هم باید اتصال به زمان معصوم احراز شود و هم مساله از مسائل اصلی و مبتلا به باشد تا از عدم ردع امام حجیت آن ثابت گردد با توجه به این مبنا اجماع مدرکی هم حجت است.
عبارت زیر گوشه از درس نکاح ایشان است که به این مطلب اشاره دارد:
ما مبناي حجيت اجماع را بر تقرير معصومعليه السلام (و لو با عدم ردع) استوار، و اتصال اتفاق را تا زمان ائمه شرط آن ميدانيم، در مسائلي كه به ندرت اتفاق ميافتد و محل ابتلا نيست (مانند عروض جنون يا اغماء پس از انشاء عاقد اول و پيش از انشاء عاقد دوم) نميتوان با عدم ردع، تقرير معصوم را اثبات كرد، هر چند در ميان عامه مخالفي هم نداشته باشد. (نکاح4درس374ـ 15/10/80)