26-فروردين-1394, 12:54
حمل مطلقات بر متعارف در موارد بناء عقلاء بر متعارف
این یک بحث کلی است که آیا ما مطلقات را بر متعارف حمل بکنیم یا نه؟ متأخرین معمولاً چنین چیزی را قبول نمی¬کنند و به نظر می¬رسد که انسان گاهی در استعمالات می¬فهمد که متعارف مراد است و گاهی هم می¬فهمد که اعم مراد است و ظاهراً این اختلافی که پیدا می¬شود و گاهی اعم و گاهی متعارف فهمیده میشود، از جهت تناسبات حکم و موضوع است و احکامی که بر موضوعات حمل می¬شود، گاهی همان متعارف به ذهن طرف مقابل می¬رسد و گاهی هم از همان حکمی که بر موضوع بار شده است، معنای وسیع فهمیده می¬شود.
پس تناسبات حکم و موضوع در این مسئله دخالت دارد و یکی از تناسبات حکم و موضوع عبارت از بنای عقلاء است و این مسئله هم در القائات الفاظ دخالت دارد. اگر متعارف یک چیزی مطابق با بنای عقلاء بود، از همان ابتداء که لفظ القاء می¬شود، چیزی بیش از متعارف فهمیده نمی¬شود.
اصولا گاهی بر اساس تناسبات حکم و موضوع، بنای عقلاء هم قائم بر موارد و مصادیق متعارف شده و موارد غیر متعارف را شامل نمی¬شود. در این موارد اگر یک لفظ مطلقی القاء بشود، چیزی اوسع از مصادیق متعارف فهمیده نمی¬شود و اگر بگویند که چیز جدیدی تأسییس کردیم، باید نسبت به مازاد تصریح شده باشد والا ذهن همان متعارف و معمول بین اشخاص را می¬فهمد و چیزی اوسع از آن را نمی¬فهمد.
رک درس بیع 1 درس 96 و 97
این یک بحث کلی است که آیا ما مطلقات را بر متعارف حمل بکنیم یا نه؟ متأخرین معمولاً چنین چیزی را قبول نمی¬کنند و به نظر می¬رسد که انسان گاهی در استعمالات می¬فهمد که متعارف مراد است و گاهی هم می¬فهمد که اعم مراد است و ظاهراً این اختلافی که پیدا می¬شود و گاهی اعم و گاهی متعارف فهمیده میشود، از جهت تناسبات حکم و موضوع است و احکامی که بر موضوعات حمل می¬شود، گاهی همان متعارف به ذهن طرف مقابل می¬رسد و گاهی هم از همان حکمی که بر موضوع بار شده است، معنای وسیع فهمیده می¬شود.
پس تناسبات حکم و موضوع در این مسئله دخالت دارد و یکی از تناسبات حکم و موضوع عبارت از بنای عقلاء است و این مسئله هم در القائات الفاظ دخالت دارد. اگر متعارف یک چیزی مطابق با بنای عقلاء بود، از همان ابتداء که لفظ القاء می¬شود، چیزی بیش از متعارف فهمیده نمی¬شود.
اصولا گاهی بر اساس تناسبات حکم و موضوع، بنای عقلاء هم قائم بر موارد و مصادیق متعارف شده و موارد غیر متعارف را شامل نمی¬شود. در این موارد اگر یک لفظ مطلقی القاء بشود، چیزی اوسع از مصادیق متعارف فهمیده نمی¬شود و اگر بگویند که چیز جدیدی تأسییس کردیم، باید نسبت به مازاد تصریح شده باشد والا ذهن همان متعارف و معمول بین اشخاص را می¬فهمد و چیزی اوسع از آن را نمی¬فهمد.
رک درس بیع 1 درس 96 و 97