20-بهمن-1394, 14:56
به نظر می رسد اینجا مساله ای مغفول مانده است.
ذاتی بودن حجیت قطع یعنی لزوم پیروی از قطع یا به تعبیر شیخ انصاری کاشفیت آن نیاز به جعل جاعل ندارد و البته کسی هم نمی تواند مانع از پیروی از قطع شود.
اما این به معنای معذوریت نیست. اگر کسی در قطعش معذور نباشد (مثل اینکه جهل مرکب تقصیر داشته است) خداوند او را بر واقع عقاب می کند و جهل او را به عنوان عذر نمی پذیرد. این مساله مشابهات فراوانی دارد هم در مثل مساله غفلت یا نسیان و ...
بنابراین حتی اگر قطع هم داشته باشند صرف وجود قطع باعث نمی شود که مستحق عقاب بر فوت واقع نباشند.
ذاتی بودن حجیت قطع یعنی لزوم پیروی از قطع یا به تعبیر شیخ انصاری کاشفیت آن نیاز به جعل جاعل ندارد و البته کسی هم نمی تواند مانع از پیروی از قطع شود.
اما این به معنای معذوریت نیست. اگر کسی در قطعش معذور نباشد (مثل اینکه جهل مرکب تقصیر داشته است) خداوند او را بر واقع عقاب می کند و جهل او را به عنوان عذر نمی پذیرد. این مساله مشابهات فراوانی دارد هم در مثل مساله غفلت یا نسیان و ...
بنابراین حتی اگر قطع هم داشته باشند صرف وجود قطع باعث نمی شود که مستحق عقاب بر فوت واقع نباشند.