20-بهمن-1394, 15:28
(20-بهمن-1394, 14:56)rayhan نوشته: به نظر می رسد اینجا مساله ای مغفول مانده است.اگر قطع حجیت دارد و قاطع نیز احتمال خلاف نمیدهدف چگونه میتوان قائل به معذریت نبود ؟
ذاتی بودن حجیت قطع یعنی لزوم پیروی از قطع یا به تعبیر شیخ انصاری کاشفیت آن نیاز به جعل جاعل ندارد و البته کسی هم نمی تواند مانع از پیروی از قطع شود.
اما این به معنای معذوریت نیست. اگر کسی در قطعش معذور نباشد (مثل اینکه جهل مرکب تقصیر داشته است) خداوند او را بر واقع عقاب می کند و جهل او را به عنوان عذر نمی پذیرد. این مساله مشابهات فراوانی دارد هم در مثل مساله غفلت یا نسیان و ...
بنابراین حتی اگر قطع هم داشته باشند صرف وجود قطع باعث نمی شود که مستحق عقاب بر فوت واقعا