21-بهمن-1394, 03:00
(21-بهمن-1394, 00:39)rayhan نوشته: دوست عزیز شما به چه بیان غافل مقصر را در مخالفت با واقع معذور نمی دانید؟
با چه بیان ناسی مقصر را در مخالفت با واقع معذور نمی دانید؟
دقیقا به همان بیان قاطعی که به خلاف واقع رسیده است اگر مقصر باشد در مخالفت با واقع معذور نیست. بلکه جاهل مرکب روشن است که از افراد غافل است و غفلت اگر از روی تقصیر باشد عذر در مخالفت با واقع نیست.
به هر حال قطع حجیت دارد یا نه؟ قاطع را در حین قطع که نمیتوان گفت شما به قطعت عمل نکن.
بله اگر میگویید او در مقدمات کسب قطع کوتاهی کرده و لذا به باطل قاطع شده سخن شما درست است. و لذا کسی که به دلیل اینکه از پیر زن محله کرامتی دیده و حالا نسبت به صحت همه ی سخنان او قاطع است، در طریق کسب قطع اشتباه کرده و چوب آن را خواهد خورد ولی آیا اگر به قطعش عمل نکرد او متجرّی هست یا نه؟ و آیا به خاطر عمل به قطعش نیز کتک میخورد؟
مگر کسی مبنایش عدم حجیت قطع باشد و یا در صورت حجیت معتقد باشد شارع میتواند فرمان به عدم عمل به قطع دهد.