در هر صورت اگر کسی قطع به مطلبی داشت و در مقدمات قطع خود مقصر هم نبود نمی توان گفت استحقاق عقوبت دارد و همچنین اگر حجت شرعیّه داشت مثلا به یقین رسیده بود که باید از مجتهدین در امور تقلید کند و به دستورات آنها عمل کند باز هم نباید مورد مؤاخذه واقع شود.
هر چند از لحاظ مصداقی بعید است که اولا مفتی های آنها یقین به کافر بودن شیعیان مثلا و ... پیدا کنند و ثانیاً با توجه به این همه بیان اختلافات و ... افراد معمولی یقین به کفایت تقلید از مفتی ها در همه مسائل حتی مسائلی که مخالف صریح قرآن است پیدا نمایند.
بله بی سوادان قران نخوانده و امثال اینها ممکن است کاملاً از استحقاق عقاب بری باشند
هر چند از لحاظ مصداقی بعید است که اولا مفتی های آنها یقین به کافر بودن شیعیان مثلا و ... پیدا کنند و ثانیاً با توجه به این همه بیان اختلافات و ... افراد معمولی یقین به کفایت تقلید از مفتی ها در همه مسائل حتی مسائلی که مخالف صریح قرآن است پیدا نمایند.
بله بی سوادان قران نخوانده و امثال اینها ممکن است کاملاً از استحقاق عقاب بری باشند