rayhan عزیز سخن شما کاملا متین است. اما آیا کسی که علماء را بدلیل حکم عقل و عقلاء واجب الطاعة دانسته و مخالفت با آنها را جایز ندانسته و از قضا حکم آن عالم نیز مخالف با واقع باشد، باز میتوانیم مطیع را مقصر بدانیم؟
و اگر کسی بدلیل باطلی، شخص غیر عالم را مطاع قرار داده و بدین جهت وارد شبهات و منهیات شود، نمیتوانیم اینکونه بگوییم که او بجهت مقدمات و اسباب غیر عادی قطع معاقب خواهد بود؟
برای تقویت بحث خوب بود آدرس مطلب ادعا شده از شیخ و آخوند را ذکر میکردید. (برای استفاده بردن بیشتر عرض میکنم)
و اگر کسی بدلیل باطلی، شخص غیر عالم را مطاع قرار داده و بدین جهت وارد شبهات و منهیات شود، نمیتوانیم اینکونه بگوییم که او بجهت مقدمات و اسباب غیر عادی قطع معاقب خواهد بود؟
برای تقویت بحث خوب بود آدرس مطلب ادعا شده از شیخ و آخوند را ذکر میکردید. (برای استفاده بردن بیشتر عرض میکنم)